Vidste du, at du kan overvåge dine konkurrenters Facebook annoncer?
I takt med stigende konkurrence stiger antallet af Facebook annoncer og det samme gør prisen. Men da Facebook stadig er den platform, hvor du kan få dine annoncer ud til det største publikum og er yderst profitabelt i de fleste brancher, handler det naturligvis i høj grad om at være mere kreativ end dine konkurrenter.
Jeg giver her 3 skarpe værktøjer til at gøre din Facebook annoncering i 2019 mere kreativ end dine konkurrenters, så du kan opnå den bedste performance.
Facebook har fjernet værktøjet “information og annoncer”
I juni 2018 tilføjede Facebook knappen “information og annoncer” til næsten alle Facebook virksomhedssider. Dette betød, at du via. denne sektion kunne se dine konkurrenters aktive Facebook annoncer, hvilket content de anvendte, hvilke landingpages de henviste til, og hvilke begivenheder eller andet de markedsførte. Dette var næsten muligt ved alle – Et trick til at fjerne denne mulighed var dog at anvende Facebookside skabelonen “Video”, hvilket de fleste tilsyneladende ikke kendte til.
Facebook har dog for få dage siden fjernet denne funktion, men kan du så ikke se se dine konkurrenters annoncer mere – og kan de ikke se dine annoncer?
Jeg kan afsløre, at det stadig er muligt både for dig at se dine konkurrenters annoncer, og for dem at se dine annoncer. Det er blot blevet sværere, men faktisk er der flere måder hvorpå du kan se deres annoncer – MEN hvordan gør man så?
Sådan kan du overvåge dine konkurrenters Facebook annoncer
Anvend Facebooks annoncebibliotek, hvor du kan søge på et nøgleord, et navn eller en side for at få vist alle aktive Facebook annoncer på tværs af Facebooks produkter, der er relateret til dette – som udgangspunkt kun, hvis de er politisk- eller mærkesags relaterede.
Hvis annoncerne ikke er dette kan du kun se dem i Facebooks annoncebibliotek ved at søge på annoncer relateret til en bestemt Facebookside – De vil ikke forekomme på søgninger med relaterede nøgleord.
Facebooks eget værktøj
Annoncebiblioteket er Facebooks eget værktøj til at skabe annoncegennemsigtighed, som giver et overblik over alle annoncer på tværs af Facebooks apps og tjenester.
Det kan derfor også anvendes til at anmelde annoncer, hvis du mener at de overtræder Facebooks annonceringspolitik.
Du kan få vist yderligere oplysninger om annoncerne ved at klikke på “Se annonceoplysninger” for en annonce. De yderligere oplysninger du kan få vist er afhængige af annoncens indhold.
Avenceret overvågning af konkurrenters Facebook annoncer
Vil du være have et mere avanceret værktøj til annonceovervågning, hvor du kan søge efter nøgleord og finde annoncer som indeholder dette, så kan du anvende BigSpy eller SocialPeta.
Disse værktøjer giver dig ydermere mulighed for at sortere annonceindhold, kategori, målretning mm.
Det er de helt idéelle værktøjer til at finde inspiration og få en idé om hvad, der virker for konkurrerende annoncører.
Hjælp til at gennemgå din Facebook annoncering
Ønsker du en gennemgang din annoncering på Facebook, så er du meget velkommen til at kontakte os.