Facebook annoncering

Facebook annoncering: Den ultimative guide

Denne guide til Facebook annoncering er til dig, der er begynder eller allerede √łvet annonc√łr, eller dig som blot vil vide mere om mulighederne p√• Facebook.

Jeg deler mine personlige erfaringer og tips til Facebook annoncering på baggrund af flere års eksekvering.

Hvordan skal du arbejde med annoncering?

Facebook-annoncering-likebox

Målgrupper i Facebook annoncering

Facebook-annoncering-likebox

Facebook pixel

Facebook-annoncering-likebox

Målsætning

Facebook-annoncering-likebox

Retargeting

Facebook-annoncering-likebox

Annonceplaceringer

Facebook-annoncering-likebox

Annoncetyper til Facebook annoncering

Facebook-annoncering-likebox

Hvordan laver man en god annonce?

Facebook-annoncering-likebox

Facebook Lead Ads

Facebook-annoncering-likebox

Annoncerapportering

Facebook-annoncering-likebox

Facebook Attribution

Facebook-annoncering-likebox

Facebook Chatbots

Facebook-annoncering-likebox

Prisen for Facebook annoncering

Facebook-annoncering-likebox

Auto Advanced matching

Facebook-annoncering-likebox

Potentialet med Facebook annoncering

Facebook-annoncering-likebox

 

Hvordan skal du arbejde med Facebook annoncering?

Hvis du vil have succes med Facebook annoncering, er det f√łrst og fremmest vigtigt at du har nogle klare m√•l for, hvad du √łnsker at opn√• med annonceringen.,

Dine mål kan blandt andet være:

  • Flere salg i din webshop
  • Flere bes√łgende i din fysiske butik
  • Flere bes√łgende p√• dit website eller en given landingpage
  • Flere leads/e-mails
  • Flere oplysninger om din m√•lgruppe
  • Tilmeldinger til et kursus eller andet arrangement

√Čt eller flere konkrete m√•l og en Facebook pixel er essentielt for at kunne arbejde hensigtsm√¶ssigt og analytisk med annonceringen. Hvis ikke du har styr p√• dine m√•l eller tracking med Facebook Pixel, s√• kan du kun m√•le p√• ‚Äúvanity metrics‚ÄĚ for at se, om din annoncering er succesfuld. Problemet med dette er at succesfulde ‚Äúvanity metrics‚ÄĚ, s√•som mange visninger, billige visninger og h√łjt engagement med din annonce langt fra n√łdvendigvis er udtryk for, at det giver profit.

 

 

Målgrupper i Facebook annoncering

Vi begynder med det vigtigste f√łrst‚Ķ Nemlig hvem du viser dine annoncer til.

Der er grundlæggende to succeskriterier for at få succes på Facebook. Disse skal der altså bare være styr på, det er et must.

F√łrst og fremmest g√¶lder det, hvem du viser din annonce til, og derefter hvad du viser til de folk, som du m√•lretter mod.

Det siger jeg fordi, at du kan have en fantastisk annonce, men hvis du viser den til en m√•lgruppe, som ikke er interesseret i produktet, s√• k√łber de det ikke.

Eksempel: Hvis du annoncerer for en erhvervsservice til folk, som ikke ejer, eller er beslutningstager i, en virksomhed, s√• kommer de aldrig til at k√łbe din erhvervsservice.

Omvendt kan du vise din annonce til den helt rigtige målgruppe, men hvis dit budskab med annoncen er uklart, uforståeligt eller lignende, så vil målgruppen ikke forstå, at de har brug for produktet/ydelsen, som du viser dem.

Målretning af annoncer er opdelt i 3 forskellige målgruppetyper:

  • Gemte m√•lgrupper
  • Brugerdefinerede m√•lgrupper
  • Kopim√•lgrupper

Gemte målgrupper

Gemte målgrupper er baseret på demografi, interesser, adfærd og forbindelser.

Facebook gemte målgrupper

Du kan målrette mod:

– Placering

– Alder

– K√łn

– Sprog

РDetaljeret målretning baseret på demografi, interesser og adfærd

– Forbindelser

Brugerdefinerede målgrupper

Det er her, du tjener penge.

Facebook brugerdefinerede målgrupper

Brugerdefinerede målgrupper er målgrupper som du definerer ud fra adfærd:

  • Websitetrafik

Websitetrafik defineres ud fra adf√¶rden fra bes√łgende p√• dit website. Dette er med god grund nok den mest klassiske brugerdefinerede m√•lgruppe, som kr√¶ver, at du har opsat din Facebook pixel, s√• Facebook kan f√• data baseret p√• de h√¶ndelser/konverteringer, som bes√łgende har fuldf√łrt p√• dit website.

  • Kundefil

Upload en kundefil med e-mails eller andre informationer om personer, som du √łnsker, at Facebook skal fors√łge at matche i deres brugerflade.

Det er også muligt at uploade en LTV kundefil, som giver informationer om kundernes livstidsværdi, dermed kan Facebook basere målretningen på kundernes værdi.

  • Appaktivitet

Personer som har være aktive i din app.

  • Offlineaktivitet

Brug data fra kunder, som har bes√łgt din fysiske butik eller henvendt sig telefonisk.

  • Video

Personer der eksempelvis har set en bestemt af dine videoer på Facebook, samt hvor meget af videoen de har set.

  • Leadsformular

Personer, der har interageret med- eller registreret sig gennem din leads formular.

  • Lynoplevelse

Personer, som har interageret med din lynoplevelse

  • Facebook-side

Personer, der har interageret med din Facebookside

  • Virksomhedsprofil p√• Instagram

Personer, der har interageret med din Instagramside

  • Begivenheder

Personer fra en af dine begivenheder

Kopimålgrupper eller look-a-like audience

Kopimålgrupper giver mulighed for målrette mod personer, som minder om en af dine eksisterende målgrupper.

Et klassisk eksempel er, at man m√•lretter mod personer, der baseret p√• Facebooks data, minder mest om de brugere, som allerede har k√łbt hos din virksomhed.

Det er især smart, hvis du eksempelvis træder ind på nye geografiske markeder, hvor du kan få stor succes med at målrette mod personer på det nye marked, som ligner dine eksisterende kunder.

 

Facebook-kopimålgrupper-oprettelse

 

 

Facebook pixel

Facebook Pixel er en tracking kode fra Facebook, som skal inds√¶ttes p√• dit website for, at Facebook kan spore h√¶ndelser, der sker fra bes√łgende. Du kan alts√• spore brugernes adf√¶rd og dermed gennemf√łre konverteringssporing, retargeting og optimering af brugeroplevelsen.

Facebook pixel graf

 

Konverteringssporing

Konverteringssporing er altafg√łrende for, at du kan m√•le performance af din annoncering p√• Facebook. Du f√•r mulighed for at se dit annonce afkast og mange andre relevante parametre, som kan give dig et klart billede af dine annoncers effektivitet.

Retargeting

Facebook pixel giver dig, som tidligere n√¶vnt, mulighed for at basere dine brugerdefinerede m√•lgrupper p√• websitetrafik og dermed lave retargeting mod tidligere bes√łgende, tidligere kunder eller lignende.

Retargeting er oftest den mest m√•lgruppe, som giver det absolut h√łjeste annonceafkast, og kan dermed ogs√• ofte klassificeres som den absolut vigtigste m√•lgruppe.

Optimering af brugeroplevelse / konverteringsoptimering

Hvis alle v√¶sentlige h√¶ndelser er opsat med Facebook pixel, s√• kan du se det hele som den funnel/tragt, som bes√łgende g√•r igennem. Du kan dermed ogs√• bruge dataen til at se hvorn√•r folk falder fra, og s√•ledes hvor du b√łr optimere p√• din hjemmeside.

 

 

Målsætning med Facebook annoncering

M√•ls√¶tningen har betydning for hvem i den valgte m√•lgruppe, at Facebook viser dine annoncer til. Facebook ser p√• hvem i din m√•lgruppe, der er mest tilb√łjelig til at konvertere ud fra den valgte m√•lretning.

Eksempel: Hvis du v√¶lger Videovisninger som m√•lretning, s√• vil Facebook fors√łge at vise din annonce til dem i den valgte m√•lgruppe, der historisk set er mest tilb√łjelige til at se videoer‚ÄĚ

Eksempel: Hvis du v√¶lger Lead ads som m√•lretning, s√• vil Facebook fors√łge at vise din annonce til dem i den valgte m√•lgruppe, der historisk set er mest tilb√łjelige til at se udfylde lead ads‚ÄĚ

Facebook målretning

Lead Ads

Et revolutionært redskab til at skabe leads.

Lead Ads giver dig mulighed for at indsamle leads hurtigere og nemmere end nogensinde f√łr via. Facebooks eget interface. Det er virkelig effektivt, hvis du √łnsker at generere leads.

Brug Lead ads til at oprette en enkel annonce, hvor Facebook automatisk udfylder basale oplysninger som e-mail og navn, og brugeren dermed blot med √©t klik skal trykke ‚Äútilmeld‚ÄĚ eller lignende – og bum, s√• har du et lead.

Trafik

Facebook viser din annonce til de folk, som er mest tilb√łjelige til at klikke p√• et link.

Det er m√•ske den mest anvendte anvendte m√•lretning, da mange bruger Facebook markedsf√łring med det form√•l at f√• trafik ind p√• sin hjemmeside, men mange ogs√• uden at have opsat Facebook pixel og dermed ikke mulighed for at bruge m√•lretningen ‚Äúwebsitekonverteringer‚ÄĚ. Trafik kan v√¶re en udm√¶rket m√•lretning afh√¶ngigt af form√•let.

Jeg bruger den sj√¶ldent og vil ogs√• anbefale de fleste andre at undlade den, hvis man har en Facebook Pixel installeret. Hvis ikke man har Facebook Pixel installeret, s√• vil jeg samtidig p√• det kraftigeste anbefale, at man f√•r det gjort hurtigst muligt, s√• Facebook kan indsamle data om dine bes√łgende p√• websitet, og du dermed kan f√• meget mere ud af din annoncering.

Websitekonverteringer

En vinder, hvis du √łnsker k√łb og har nok konverteringer.

Du m√•lretter mod personer, som er mest tilb√łjelige til at gennemf√łre en konverterings h√¶ndelse s√•som:

  • K√łb p√• website
  • Tilf√łjelser til indk√łbskurv p√• website
  • Visninger af bestemt indhold p√• dit website

Succesfuld m√•lretning mod websitekonvetreringer kr√¶ver, at Facebook l√łbende bliver fodret med nok data fra din pixel, hvor denne h√¶ndelse gennemf√łres.

Facebook anbefaler, at der er minimum 25 daglige hændelser af den pågældende konvertering.

Salg fra katalog

Salg fra katalog giver dig mulighed for at levere dynamiske annoncer til folk, der allerede har bes√łgt din hjemmeside eller fuldf√łrt et k√łb. De dynamiske annoncer kan vise bestemte produkter baseret p√• folks adf√¶rd, hvilket g√łr dem mere personificerede og dermed ofte mere effektive.

Det, at annoncerne er dynamiske betyder samtidig, at de n√¶sten er vedligeholdelsesfrie. Du skal naturligvis holde √łje med deres effektivitet, men hvis f√łrst de k√łrer, s√• kan de ofte v√¶re effektive v√¶sentligt l√¶ngere end end hvilken som helst anden annoncetype p√• Facebook.

Det er virkelig smart!

 

 

Retargeting med Facebook annoncering

Retargeting er stort set altid den mest lukrative m√•lgruppe. Det skyldes, at folk som allerede har oplevet, alts√• set eller k√łbt dit produkt/ydelse, n√¶rmest altid er dem som er mest tilb√łjelige til at k√łbe det.

Generelt oplever jeg det som en af de absolut mest effektive markedsf√łringsstrategier, du kan anvende. Jeg vil anbefale alle virksomheder at ops√¶tte Facebook retargeting.

Det er dog vigtigt, at du opsætter din retargeting korrekt, hvis den skal være effektiv. Med korrekt mener jeg naturligvis at dit content i annoncen er alfa omega, men det er samtidig virkelig vigtigt, at du opsætter din retargeting periode(r) korrekt.

B2C k√łrer ofte for lange retargeting perioder

Folk k√łrer ofte alt for lange retargeting perioder til B2C. Som tommelfingerregel er retargeting perioden for B2C virksomheder oftest meget kort, og der b√łr derfor i m√•ske 95% af alle tilf√¶lde have ekstra meget fokus p√• retargeting inden for de f√łrste 2-3 dage. Dette skyldes, at beslutningsprocessen alts√• ofte er meget kort.

Det giver derfor ikke mening at fordele dit budget j√¶vnt over eksempelvis 30 dage, hvis over 90% af k√łberne altid k√łber indenfor de f√łrste 2-3 dage, hvilket vi ofte oplever.

B2B k√łrer ofte for korte retargeting perioder

Ser man i stedet p√• B2B, s√• k√łres der ofte alt for korte retargeting perioder. Beslutningsprocessen er ofte rigtig lang. Faktisk s√• lang, at den i mange tilf√¶lde overskrider de 180 dage, som er den maksimale retargeting periode, du kan anvende p√• Facebook.

Hvis dette ogs√• er g√¶ldende for din virksomhed, s√• skal du s√łrge for, at hele retargeting budgettet ikke eksempelvis kun er fordelt over de f√łrste 30 dage.

Retargeting perioden er ofte afhængig af prisniveau

For både B2C og B2B virksomheder er retargeting perioden ofte afhængig af prisen på dit produkt/ydelse.

Hvis dit produkt/ydelse har en h√łj pris, s√• vil du ofte opleve lange retargeting perioder

og

hvis dit produkt/ydelse har en lave pris, så vil du ofte opleve korte retargeting perioder

Analyser din retargeting periode i Facebook Analytics eller Google Analytics

Hvordan finder du ud af hvor lang retargeting perioden ideélt set skal være?

Du kan analysere k√łbsrejsen med data fra Facebook eller Google analytics. I Facebook analytics kan du gennemf√łre en kohorte-analyse, der viser dig hvor mange stor en procentdel der k√łber indenfor et bestemt antal dage efter, at de f√łrste gang har bes√łgt din hjemmeside. Det kr√¶ver, at din Facebook pixel har indsamlet en retvisende m√¶ngde data.

Du kan ogs√• anvende time-to-purchase funktionen i Google Analytics til at f√• lignende data om k√łbsrejsen.

Skal jeg hj√¶lpe dig med at ops√¶tte re-targeting og analysere k√łbsrejsen?

 

 

Annonceplaceringer til Facebook annoncering

Facebook giver dig mulighed for selv manuelt at v√¶lge hvilke placeringer, du √łnsker at vise dine annoncer p√•. Dine annoncer vises som standard indstilling p√• alle placeringer p√• Facebook, Instagram og i Facebooks annoncenetv√¶rk udenfor Facebook platformen.

Når vi taler om disse placeringer, så har de ret stor betydning for hvordan din annoncering performer. Nogle annonceplaceringer er generelt billigere end andre fordi, at der er færre der udnytter dem.

Men hvad betyder de enkelte placeringer, og hvilke skal du vælge?

Placeringer på Facebook, Instagram og annoncenetværket

Du har mulighed for at v√¶lge mellem f√łlgende placeringer:

Facebook manuelle placeringer

Placeringerne p√• Facebook og Instagram kender du h√łjest sandsynligt, men mange kender ikke til det s√•kaldte ‚Äúaudience network‚ÄĚ. Audience network eller annoncenetv√¶rket er annonceplaceringer p√• andre websites, som Facebook samarbejder med.

 

Automatiske placeringer

Der er rigtig mange, som manuelt frav√¶lger placeringer baseret p√• hvilke de “tror” der vil performe bedst. Jeg gjorde det ogs√• engang, men Facebook er simpelthen blevet s√• gode til at bruge dit budget, der hvor det giver mening, at du med stor sandsynlighed vil opleve dyrere salg eller g√• glip af en helt masse salg, hvis du manuelt v√¶lger hvilke placeringer, du vil vise dine annoncer p√•.¬†

Facebook automatiske placeringer

Jeg anbefaler altid, at du begynder med automatiske placeringer og dermed oplever hvordan Facebooks algoritme selv, nærmest frasorterer placeringer, der ikke fungerer. Dette er også anbefalingen fra Facebook selv.

 

 

Annoncetyper til Facebook annoncering

Facebook har efterh√•nden s√• mange muligheder, n√•r det kommer til annoncetyper, at mange ser det som en jungle, n√•r man skal v√¶lge hvilken man tror allermest p√•. Det er essentielt at kende til dem alle, da de har hver deres betydelige funktioner, som kan hj√¶lpe dig med at √łge dit visuelle udtryk og storytelling.

Der er 11 forskellige annonceformater og :

  • Video
  • Billede
  • Samling
  • Karrusel
  • Diasshow
  • Lynoplevelse
  • Leadgenereringsannoncer
  • Tilbud
  • Opslagsinteraktion
  • Begivenhedssvar
  • Synes godt om for side

Hvilke annoncetyper skal du vælge?

Men hvad betyder disse og hvornår skal du benytte dem?

Det findes der ingen helt konkrete svar p√•, men jeg vil fors√łge at give dig en id√© om hvilken du b√łr benytte til lige netop dine annoncer. Husk ogs√•, at det oftest er smart at teste flere annoncetyper i tilf√¶lde, hvor det giver mening.

Videoannonce

Videoannonce lyder ikke så fancy, men det skal du ikke tage fejl af. Jeg oplever videoannoncer som værende et af de absolut bedste annonceformater. Facebook har selv givet udtryk for at video generelt performer bedre end billeder, hvilket du ofte også typisk vil opleve, hvis du splittester annoncer med samme tekst, hvor den ene har video og den anden indeholder video.

Facebook foresl√•r det ligefrem selv, n√•r du er ved at oprette en billede-annonce. Du kan s√•ledes anvende deres video-v√¶rkt√łj, som giver mulighed for at omdanne billeder til sm√• videoklips. Jeg har kun gode erfaringer med dette, s√• hvis du vil g√łre det p√• den nemme m√•de, s√• benyt endelig dette.

V√¶lg mellem en af de mange video skabeloner. Jeg er sikker p√•, at der l√łbende bliver tilf√łjet flere, og at funktionerne udvides.

Du kan efterh√•nden ogs√• lave rigtig godt videomateriale med en iPhone eller lignende smartphone. Der findes massere af apps til mobilen, som du kan bruge til at redigere videoerne. Grib muligheden for at tilf√łje lyd og bev√¶gelse til din annonce men husk, at ikke alle har mulighed for at have lyd p√• n√•r de ser din annonce. S√• hvis dit budskab bliver en del af en fort√¶lling med lyd, s√• er det vigtigt at du tilf√łjer undertekster. Hvordan tilf√łjer man undertekster til video p√• Facebook?

Læs mere om Facebook video og specifikationerne.

Billede-annonce

Til trods for Facebooks egen anbefaling af videoannoncer, så oplever jeg stadig, at et godt billede kan fungere rigtig godt. Det kan være særdeles stilrent og enkelt.

Det er v√¶sentligt at n√¶vne, at det nogle gange ogs√• kan v√¶re mere besv√¶rligt at lave video-content, men hvis du har muligheden og kan se potentialet, s√• vil jeg klart anbefale at du som minimum pr√łver det. Opret eventuelt et dynamisk annonces√¶t med b√•de billede og video.

Samling

Samling er også blandt mine favoritter, når det handler om at skabe en lækker oplevelse. Dette gælder især, hvis du eksempelvis har flere produkter, som du gerne vil fremhæve og måske en video, som forklarer hele konceptet bag de enkelte produkter. Med det rigtige content kan en samling annonce virkelig skabe et fedt og endda også eksklusivt look, hvor det er enormt nemt at navigere ind på det enkelte produkt.

Karrusel

Karrusel annoncer giver dig mulighed for at vise op til 10 billeder eller videoer i √©n annonce. Personligt anvender jeg ofte denne til dynamiske annoncer med produktkatalog for at minde brugerne p√• webshops om de produkter/ydelser, som de har v√¶ret inde at kigge p√•. Eller til at vise relaterede produkter til dem, som allerede har k√łbt for at skabe mersalg.

Den kan naturligvis også med god grund bruges til at vise en række forskellige produkter eller produktvarianter til helt nye kunder.

Diasshow

Diasshow kan ses som et alternativ til en video. Upload dine dias, så de vises i et flot videoformat. Et godt format til at fortælle en historie.

Lynoplevelse

Jeg tilf√łjer ofte en lynoplevelse til annoncerne. Den kan tilf√łjes som en tilknytning til alle Facebooks annonceformater og fungerer som en l√¶kker fuldsk√¶rms oplevelse. Den fungerer yderst effektivt til storytelling eller fremh√¶velse af yderligere essentielle produktspecifikationer.

Du kan bruge lynoplevelse til f√łlgende m√•lretninger: Websitekonverteringer, Videovisninger, Trafik, Interaktion eller Kendskab til brand.

Leadgenereringsannoncer

Indsaml oplysninger om folk, som er interesseret i dit produkt/ydelse, s√• du efterf√łlgende kan kontakte lige pr√¶cis disse med mere personificerede annoncer/mails. Muligvis det skarpeste v√¶rkt√łj overall til at indsamle leads til din forretning, hvis du bruger det hensigtsm√¶ssigt.

Tilbud

Med en tilbudsannonce f√•r du mulighed for at dele et godt tilbud. G√łr det gerne tidsbegr√¶nset, s√• fungerer tilbudsannoncer som en rigtig god call-to-action. Personer der gemmer / g√łr krav p√• tilbuddet vil ydermere modtage en reminder, n√•r det er ved at udl√łbe.

Opslagsinteraktion

Opslagsinteraktion klassificeres som den klassiske ‚ÄúBoost‚ÄĚ annonce funktion, n√•r det antages som annonceformat. Jeg anbefaler at du ikke anvender ‚ÄúBoost‚ÄĚ knappen og i stedet opretter dine annoncer igennem annonceadministrator, hvor du ogs√• kan m√•lrette mod de personer, som er mest tilb√¶jelige til at interagere med din annonce.

Begivenhedssvar

Vis din begivenhed som enten billede eller video og annoncer den til folk, som kunne v√¶re interesserede for at √łge kendskabet og f√• endnu flere svar.

Synes godt om for side

Annoncér din Facebookside for at få flere synes godt om og dermed mere social proof.

 

 

Hvordan laver man en god annonce?

En god annonce kræver godt content.

Hvis du vil vinde over dine konkurrenter, handler det altså om at skabe annoncer, som er bedre end deres.

Men hvad indeholder en god annonce så?

Kort sagt s√• er den f√¶ngende, og indeholder et klart budskab. Skab en f√¶ngende overskrift, noget interessant indhold og s√łrg for at budskabet er tydeligt og fremstilles korrekt.

Det er dog vigtigt, at du ikke kun har fokus på at lave en fængende, men også moralsk rigtig overskrift, da en for fængende overskrift også kan skabe ekstremt mange irrelevante klik, hvilket afhængigt af hensigt ikke er smart.

Der findes ingen specifik guide til den perfekte annonce, da mange specifikke faktorer for den enkelte m√•lgruppe og selve produktet/tjenesten du markedsf√łrer er vigtige for at kunne vurdere, hvordan annoncen b√łr designes.

 

 

Facebook Lead Ads

Skab værdi og få enormt mange leads med Facebook Lead Ads.

Facebook Lead Ads er formular-annoncer, som giver dig mulighed for at vise en tilmeldingsformular i dine annoncer, hvor der er fokus på mobil-oplevelsen. Med ét tryk vil folk kunne udfylde og indsende formularen, hvilket har gjort en kæmpe forskel på antallet af leads, som kan indsamles, når dine brugere er på mobilen, hvor det normalt kan være ganske besværligt og tidskrævende at udfylde tilmeldingsformularer på en lille skærm.

Det er blevet ganske enkelt med Facebook Lead Ads, som forh√•ndsudfylder de oplysninger, som Facebook allerede har om folk, og man dermed ved at klikke ‚Äútilmeld‚ÄĚ eller lignende, kan udfylde formularen.

E-mails til dit nyhedsbrev

Facebook Lead Ads er is√¶r fantastiske til at indsamle leads i form af informationer, s√•som e-mail og navn, som du kan anvende til dit nyhedsbrev. Folk har n√¶rmest altid oplyst begge informationer til Facebook (f√• har oplyst tlf. nr. i stedet for e-mail) og dermed vil formularen i de fleste tilmelde v√¶re helt forh√•ndsudfyldt, hvilket g√łr det nemt, og skaber gode foruds√¶tning for at f√• et lead, hvis alts√• at du tilbyder noget interessant.

Tilmeldinger til kursus eller arrangement

Skab også tilmeldinger til et kursus eller et arrangement. Vær dog her mere opmærksom på, at det ofte kræver en målgruppe, som har kendskab til dig. Disse anvendes ofte som retargeting til personer, som allerede kender din forretning eller dit brand.

Hvis din hensigt er at skabe leads til et kursus, arrangement eller lignende, s√• kan det ogs√• v√¶re hensigtsm√¶ssigt smart blot at fors√łge at skabe tilmeldinger til dit nyhedsbrev, da du via. e-mail kan skabe noget mere ‚Äúproof‚ÄĚ omkring dit produkt/ydelse og s√•ledes nemmere f√• det solgt i sidste ende. Dette g√¶lder is√¶r hvis prisen er i den h√łje ende.

Sådan skaber du værdifulde leads

Kombin√©r Facebook Lead Ads med Facebooks m√•ls√¶tnings muligheder, godt indhold og yderligere optimeringsmuligheder. N√•r dette ops√¶ttes korrekt, s√• kan n√¶sten alle virksomheder f√• succes med Facebook Lead Ads, hvis man har det rigtige m√•l med dem og efterf√łlgende anvender dem effektivt.

Det gode indhold til Facebook Lead Ads

Kvaliteten af dit indhold er noget af de vigtigste, ligegyldigt hvilken type annonce du laver på Facebook. Du skal skabe indhold, som er interessant for den enkelte målgruppe. Tilbyd dem gerne noget til gengæld for deres oplysninger.

En klassisk ‚ÄúTilmeld dig vores nyhedsbrev‚ÄĚ fungerer ikke mere. Det er last year.

Tilbyd dem nogle fordele, whitepaper, muligheden for at vinde noget eller noget helt tredje. Det vigtigste er at det er noget interessant og gerne noget, som de f√łler at de ikke kan leve uden.

Integrér Facebook Lead Ads med dit mailsystem

Hvis du anvender et system som Zapier vil du have mulighed for at integrere Facebook Lead Ads med de fleste mailsystemer, således at din mailliste i mailsystemet automatisk synkroniseres med Facebook Lead Ads annoncerne.

Du kan også integrere dit CRM system direkte via. Facebook.

 

Facebook annoncerapportering

Facebook har et rigtig overskueligt interface i deres annonceadministrator til at lave annonce rapportering.

Kolonner

Du kan eksempelvis oprette kolonnes√¶t, som giver en helt masse viden om effektiviteten af dine annoncer. I kolonnes√¶t kan du inkludere relevante faktorer, s√•som CPC (Cost per click), CTR (Click through rate), ROAS (Return on ad spend), antal websitek√łb, antallet af bestemte konverteringer, relevansscore og mange flere.

Disse kolonner kan på ganske kort tid give dig indsigt i effekten af dine annoncer

Udspecificeringer

Ydermere kan du bruge udspecificeringer, som kan give dig et dybere indblik i leveringen af resultaterne fra de pågældende kolonner.

Er et m√¶nd eller kvinder, der har konverteret eller k√łbt?

Hvilken aldersgruppe konverterer eller k√łber?

og mange andre sp√łrgsm√•l kan du f√• svar p√• ved at bruge udspecificeringer-funktionen til at f√• et dybere indblik i leveringen af dine annoncer, og hvor resultaterne er blevet skabt.

 

 

Facebook Attribution

Har du også oplevet, at tallene i rapporteringen i Facebook og Google Analytics er vidt forskellig?

Hvis du sammenligner Facebook med Google Analytics, s√• f√•r du alts√• ofte vidt forskellig konverteringsv√¶rdi, antal k√łb mm.

Dette problem l√łses af et af de vildeste Facebook v√¶rkt√łjer som Facebook l√¶nge har introduceret! Nemlig Facebook Attribution.

Hvad er Facebook attribution?

Facebook attribution er et annoncem√•lingsv√¶rkt√łj, som er lavet til at give skabe et mere detaljeret og pr√¶cist billede af kunderejsen ved at skabe datadreven tilskrivning.

Den datadrevne tilskrivningsmodel giver et meget mere retvisende billede af kunderejsen og således også bedre forudsætninger for at tage de bedste forretningsmæssige beslutninger baseret på dataen.

Mål værdien på tværs af kanaler

Facebook attribution hjælper dig med at forstå cross-device værdien, altså værdien, som skabes i sammenspil af flere kanaler på baggrund af din annoncering.

Eksempel: Hvis en person f√•r vist din annonce p√• mobilen, og f√łrst k√łber n√•r personen er p√• computer, s√• er det vigtigt, at en del af k√łbsv√¶rdien ogs√• tilskrives den annonce, som personen fik vist p√• mobilen, da det var denne som f√łrst fangede personens oppm√¶rksomhed.

Hvorfor er Facebook Attribution bedre end traditionelle v√¶rkt√łjer?

Traditionelle v√¶rkt√łjer til attribuering anvender normalt kun cookies og seneste klik tilskrivninger, og baserer sig dermed ikke p√• datadreven tilskrivning.

Ved traditionel m√•ling bliver 45% af de digitale ber√łringspunkter ikke medtaget ved traditionel m√•ling.

 

Facebook attribution line

 

 

 

Facebook Chatbots

Chatbots vil erstatte e-mail marketing, chatbots vil erstatte klassisk kundeservice, chatbots vil kunne nedbringe dit budget til kommunikation online og g√łre arbejdet helt automatisk.

Det er mange påstande om Chatbots overtagelse af fremtidens online kommunikation og især kundeservice.

 

Facebook chatbot
Facebook Chatbot på www.NBDigital.dk

 

Chatbots er allerede nu super smarte, og til ingens overraskelse s√• er brugen af dem st√łt stigende. En unders√łgelse af Oracle viser at 80% af alle virksomheder √łnsker at anvende Chatbots i 2020 – Det er jo lige om hj√łrnet!

Men kan Chatbots nu også erstatte alt dette, eller er det bare rygter?

Vi er stadig i tidlige tider, hvad Chatbots angår, men de må altså siges at være kvikke. Jeg anvender personligt både ManyChat og Chatfuel, som begge fungerer ubekvemt til simple og måske endda også halv-avancerede Chatbots.

Chatbots er baseret på Al (Artificial intelligence) også kaldet kunstig intelligens.

De er skabt med henblik p√• at kunne forst√• sp√łrgsm√•l, svare p√• stillede sp√łrgsm√•l og uddelegere opgaver.

Facebook messenger chatbots har været en succesfuld affære indtil nu. Brugen af dem er eksploderet siden de blev introduceret i 2017.

Hvorfor bruge Chatbots?

Facebook messenger er den tredje mest benyttede app i hele verdenen, og det er ikke kun til at chatte med familie og venner. Den bliver i h√łj grad ogs√• brugt til at kontakte virksomheder via. deres Facebook virksomhedssider.

Dette giver dog også virksomhederne en ekstra kundeservice kanal, som de skal være opmærksomme på at administrere.

Men hvad hvis du kan f√• en bot, som kan besvare de fleste sp√łrgsm√•l og stadig g√łre svarene personlige?

Chatbots kan virkelig v√¶re nyttige i Messenger, hvis de ops√¶ttes korrekt, og der er is√¶r to faktorer som taler for, at du b√łr have en Chatbot.

Jeg mener personligt, at enhver virksomhed b√łr benytte dig af Chatbots i Messenger. Det kr√¶ver dog i nogle tilf√¶lde, at man b√łr have noget data vedr. ofte stillede sp√łrgsm√•l eller lignende for, at en Chatbot er effektiv.

99-100% åbningsrate

Jeg har indtil videre oplevet, at svar på folks henvendelser til din Chatbot har en åbningsrate på 99-100%. Det er altså nærmest alle der åbner det svar som de har modtaget. Noget anderledes ser det ud, hvis vi ser på klassisk e-mail kundeservice.

Ydermere mener jeg, at du f√•r mange flere henvendelser fordi, at det er nemt for folk at henvende sig via. messenger, hvis de eksempelvis har sp√łrgsm√•l til dine Facebook annoncer.

Spar tid og penge

Det er ingen hemmelighed, at Chatbots ogs√• sparer dig for rigtig meget tid. Har du meget data om hvad folk ofte sp√łrger om, s√• vil du kunne benytte Chatbots yderst effektivt med et omfattende setup, som n√¶rmest kan besvare ethvert sp√łrgsm√•l og endda g√łre det personligt ved at benytte den enkelte persons Facebook oplysninger.

Implementér Facebook messenger Chatbot på din hjemmeside

Du kan nemt og enkelt implementere din Facebook Chatbot p√• din hjemmeside, hvor du b√•de kan benytte den som en ‚Äúbot‚ÄĚ ,der automatisk besvarer henvendelser baseret p√• data eller blot benytte den som en livechat for at indsamle data om de sp√łrgsm√•l som dine bes√łgende stiller.

Jeg anbefaler ofte, at man implementerer denne som en live chat funktion til at opsamle yderst meget data og derefter bruger denne data til at ops√¶tte en bot, som automatisk besvarer disse sp√łrgsm√•l. Du vil ofte ogs√• opleve, at du f√•r mange flere henvendelser, hvis du normalt kun kommunikerer med dine kunder via. e-mail og telefon. Det er bare s√• nemt for dem at skrive via. en livechat eller til en chatbot.

Skal vi hjælpe dig med at opsætte din Facebook messenger chatbot?

 

 

Facebook annoncering pris

 

Facebook annoncering pris

 

Når du annoncerer på Facebook, betaler du en CPM (Cost per mille) pris også kaldet kost pr. 1000 visninger. Det betyder, at du betaler for antallet af visninger, modsat f.eks. Google Ads, hvor man betaler pr. klik.

Det betyder, at Facebook annoncering kan blive dyrt, hvis ikke du segmenterer og målretter dine annoncer korrekt.

Helt konkret s√• angiver du, n√•r du opretter en annonce, hvor mange penge du √łnsker at bruge p√• annoncering, og Facebook fors√łger derefter at skabe s√• meget v√¶rdi ud fra de opsatte foruds√¶tninger. Nogle annoncetyper kr√¶ver et minimumsbel√łb for at kunne fungere, men du vil blive informeret om dette under oprettelsen.

Helt grundl√¶ggende f√•r f√łlgende:

  • Visning af dine annoncer til et bestemt antal og type personer.
  • S√• mange √łnskede resultater/h√¶ndelser p√• websitet fra disse personer som muligt.

Hvordan g√łr du dine annoncer billigere?

Prisen p√• Facebook annoncer er afh√¶ngige af en lang r√¶kke faktorer. Det er vigtigt at forst√•, at annonce platformen er baseret p√• et auktionssystem. Hvis du form√•r at score h√łjest p√• alle de faktorer, som Facebooks algoritme kigger p√•, s√• er det din annonce, der vil vinde auktionen og blive vist.

Det handler s√•ledes ikke udelukkende om, hvad man er villig til at give for annoncerne, og der er ikke som s√•dan en priskrig, hvor du hele tiden skal byde h√łjere end dine konkurrenter.

Hvis du √łnsker at f√• s√• meget ud af dine annoncer som overhovedet muligt, s√• handler det om at g√łre dig nogle rationelle valg, n√•r du ops√¶tter din annonce, og s√• er der naturligvis en r√¶kke best-practices som kan have stor indflydelse.

Målgruppe

Det er vigtigt at pointere at billige visninger ikke er ensbetydende med, at du f√•r mere for dine annoncekroner. Facebook har ekstremt meget data om sine mange brugere, og kombineret med mulighederne for at anvende dette data g√łr valget af m√•lgruppe til en af de st√łrste syndere, n√•r annoncering p√• Facebook ikke anvendes optimalt. Det skal forst√•s s√•dan, at den store m√¶ngde data giver mulighed for at segmentere meget specifikt, men ogs√• at ekstremt bredt, hvor mange kommer til at skyde med spredehagl.

Antallet af annoncepladser er begr√¶nset og annonceringen er dermed i takt med flere annonc√łrer p√• platformen blevet dyrere med tiden, men der er stadig rig mulighed for at skabe yderst profitable annoncering og m√•ske endda g√łre Facebook til din mest profitable annonceringsplatform.

 

Diminishing returns – aftagende afkast

Måske har du selv oplevet at skalere annoncebudgettet op og opleve, at resultaterne er faldende?

Facebook-diminishing-returns

Jo flere penge du bruger på dine Facebook annoncer, jo mindre får du ud af den sidste brugte krone.

Dette skyldes, at Facebook som udgangspunkt vil vise dine annoncer til de personer, som er mest interesseret i dem, og derefter til folk som er mindre interesseret i dem. Jo flere penge du anvender, jo mere vil du altså vise annoncerne til personer, som er mindre interesserede og dermed bliver afkastet eller return on investment (ROAS) mindre.

Lad mig hjælpe dig med at mindske effekten af diminishing returns.

 

 

Auto advanced matching

Det nemmeste af alle tips til din annoncering og så er det tilmed særdeles effektivt på sigt.

Auto Advanced Matching er en funktion, som manuelt skal aktiveres. Den giver Facebook mulighed for at få yderligere oplysninger om kunderne via. din Facebook Pixel, og disse oplysninger kan være særdeles resultatgivende.

Samtidig forbedrer det mulighed for, at Facebook kan attribuere mere præcist, så du får en mere præcis måling af din annonceeffektivitet.

 

Hvordan slår man auto advanced matching til?

  1. Gå ind i Business Manager
  2. Annoncekonto
  3. Hændelsesadministrator
  4. Vælg pixel
  5. Indstillinger
  6. Slå til

Facebook avanceret matching

 

 

 

Potentialet med Facebook annoncering

Jeg mener, at Facebook fortsat vil være en særdeles lukrativ annonceringsplatform, hvis de bliver ved med at fornye sig i den grad, som de hidtil har gjort. Det kræver dog, at man opretter sine annoncer korrekt efter formål, skaber bedre content end sine konkurrenter, og bruger alt den data man modtager.

 

F√Ö MERE GRATIS VIDEN

Thumbs up til NB Digital

Vi samarbejder med NB Digital, som har skabt tydelige resultater hos Cityway gennem Facebook- og instagram annoncering.

Der er ingen tvivl om, at Niklas er en erfaren ekspert. Han har en meget grundig holistisk tilgang til vores online strategi, hvor der er fokus på at skabe et sammenspil mellem alle kanaler.

Vi anbefaler helt klart NB Digital.

 


KRISTIAN BANG / WWW.CITYWAY.DK

4 tanker om “Facebook annoncering: Den ultimative guide

  1. Pingback: Facebook Power5 - Få succes med automatiserede annoncer | NB DIGITAL

  2. Pingback: Skab en sund Facebookgruppe | NB DIGITAL

  3. Pingback: Bruger du Facebook Lead Ads? | Få tonsvis af e-mails | NB DIGITAL

  4. Pingback: Pinterest annoncering | NB DIGITAL

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *