fbpx

Sådan får du mere ud af Facebook med en CDP

GIV EN HIGH-FIVE PÅ SOME ELLER DEL MED EN VEN
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

For mange virksomheder har Facebook annoncering været en udfordring. Og den udfordring er kun blevet større med introduktionen af iOS14.5. 

Med opdateringen mistede mange virksomheder vigtig information om deres kunder, og deres adfærd. Men måske endnu vigtigere begyndte flere virksomheder at stille spørgsmålstegn ved deres datasetup.

Apple’s iOS14.5 opdatering var et ‘wake-up call’ for mange virksomheder, der pludselig blev mødt af en ny virkelig hvor deres afhængighed af tredjeparts data og platforme som Facebook kom tilbage og bed dem et særligt sted. 

Men det har også betydet en enormt stigende interesse i hvordan man som virksomhed kan tage ejerskab af sine egne data, og på den måde igen kunne performe på Facebook med sine annoncekroner.

Det er her første-parts data kommer ind. Denne type data er alfa omega hvis du skal lykkes med at være data dreven i tiden efter iOS14.5.

Førsteparts data er direkte ejet af den enkelte virksomhed og er af højere kvalitet.
Det er typisk data virksomheder selv har indsamlet på sin hjemmeside, når kunden køber en ordre, gennem email systemer osv.

De er af højere kvalitet fordi virksomheden ved hvor data stammer fra, den ved hvordan de er indsamlet, den ved hvornår de er indsamlet, og den ved hvorfor de er indsamlet.
Det betyder at man kan have større tiltro til at man arbejder dybe og præcise indsigter i sine kunder og virksomheder.

Det modsatte gør sig gældende ved tredjeparts data som typisk er aggregerede, købt af andre og derfor kan være af tvivlsom kvalitet. 

En måde at få værdi ud af sine førsteparts data og en stor konkurrencemæssig fordel over sine konkurrenter er ved at bruge en Customer Data Platform (CDP). 

En virksomhed som https://custimy.io har bygget en udgave af en CDP specifikt til e-commerce. Og samtidigt har de gjort hvad der kan virke som en enormt kompliceret platform til noget der er nemt og simpelt at bruge. 

Hvad er CDP?

En CDP platform er et system der kan indsamle, rense, analysere og aktivere data fra alle kilder du kan tænke dig til. Det hele sker automatisk i platformen og foregår via machinelearning, algoritmer og AI. 

Herfra kan platformen bygge det vi kalder et ‘single-customer view’ over hver enkelt kunde baseret på indsigter samlet i CDPen. Dette overblik over hver enkelt kunde giver dig mulighed for at forstå kunden på et 1:1 niveau og få dybe indsigter i hvordan deres adfærd, købsmønstre og præferencer ser ud.

Baseret på disse dybe indsigter kan platformens machinelearning og ‘motor’ skabe segmenter baseret på de kunder der minder om hinanden. Disse segmenter er baseret på forskellige faktorer og bliver automatisk bygget i forhold til at forstå deres værdi for din virksomhed.

Et eksempel kan være segmentet med ‘mest værdifulde kunder’ som indeholder de kunder der er loyale, køber til en pris der giver dig profit og samtidig ikke returnerer varer ofte.

Hvordan man kan bruge denne segmentering på Facebook vender vi tilbage til senere.

Hvordan fungerer en CDP

En Customer Data Platform er fundamentet for at bygge en data dreven forretning baseret på første-parts data. CDP Platformen kan sikre at dine indsigter er præcise og konsistente på tværs af alle dine platforme. 

Det er muligt for CDPen at gøre dette ved at gøre bruge af identifikatorer som CDPen kan identificere og spore. Disse bliver samlet og renset i CDPen og giver et fuldkomment overblik over den enkelte kunde, automatisk. 

Nogle CDPer, herunder Custimy.io, er bygget op omkring identifikatorer som transaktionelle data, demografiske data, personlig information og lignende.

Andre CDPer bruger andre identifikatorer såsom Cookie-ID eller enheds-ID, men med udfasningen af tredjeparts data er denne type identifikator ikke længere en fremtidsikker metode at identificere sine kunder med. 

Hvordan du kan få mere ud af Facebook med CDP marketing?

En god generel regel når det kommer til annoncering er jo bedre data du har, jo bedre resultater kan du lave med din segmentering.
Som det er lige nu er det begrænset hvor meget data den typiske virksomhed kan give Facebook til at finde de rigtige kunder at annoncere på.

Typisk er informationen kun baseret på de data der allerede ligger i Facebook. Men med en CDP platform er det at muligt ‘fodre’ Facebook med første-parts data. Ved at bruge en CDP kan man give Facebook mere information og data om de kunder man allerhelst vil finde.

En direkte integration fra CDP ind i Facebook gør at man helt simpelt kan tage data fra sine bedste kunder, fortælle Facebook hvordan de ser ud og så fortælle Facebook at de skal finde flere kunder der ligner de kunder. 

Det kaldes look-alike audiences og er en af de mest effektive måder at lave markedsføring på Facebook fordi det giver dig mulighed at målrette det mod de kunde derr minder mest om dine egne og mest værdifulde kunder allerede.

Et eksempel kan være at trække på data fra Shopify, Google analytics, Facebook og Klayivo, på den her måde får du et mere komplet billede af dine kunder og vil være i stand til bygge bedre og mere præcise segmenter der kan bruges til at hente nye kunder til forretningen. 


En CDP kan udover at give dig adgang til data fra flere kilder og give dig værdifulde indsigter i de enkelte kunder, foreksempel om kunden returnerer varer ofte eller om de kun køber på salg. Hvis det er tilfældet vil de ikke blive en del af dine mest værdifulde kunder, men falde under et andet segment der passer til deres karakteristika. 

På den måde kan du sikre at du kun annoncerer til de kunder der faktisk skaber værdi for forretningen hvis det er målet for dine kampagner. 

I CDPen er machinelearning og algoritmer i stand til at identificere mønstre og adfærdstræk som os mennesker ikke er i stand til, og det hjælper med at bygge en dybere forståelse for hvilke træk og faktorer der er afgørende for hvordan dine kunder påvirker forretningen. 

Læs flere af mine blogposts og bliv endnu klogere
Skal jeg hjælpe dig med din annoncering på sociale medier?
Niklas-kontakt-mig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få de bedste tips til Facebook annoncering

Få de bedste tips til DIN Facebook annoncering

Modtag min liste med

108 værdifulde Facebook & Instagram målgrupper

Og modtag fremadrettet mit nyhedsbrev med de bedste tips til din Facebook & Instagram annoncering.