Pinterest annoncering

Pinterest Annoncering РGuide til annoncering på Pinterest

Pinterest brugere elsker shopping

Pinterest-menu-logo

Pinterest brugere elsker shopping

Pinterest-menu-logo

Bruger danskerne Pinterest?

Pinterest-menu-logo

Målgruppe

Pinterest-menu-logo

Få styr på tracking

Pinterest-menu-logo

Installer dit Pinterest Tag

Pinterest-menu-logo

Målretning

Pinterest-menu-logo

Annoncesæt

Pinterest-menu-logo

Sådan laver du en Pinterest annonce

Pinterest-menu-logo

3 tips til at få succes med Pinterest annoncering

Pinterest-menu-logo

Forbind Pinterest med Instagram, Youtube og Etsy

Pinterest-menu-logo

Skal din virksomhed være på Pinterest?

Pinterest-menu-logo

Pinterest brugere elsker shopping

Pinterest annoncering kan v√¶re effektivt til at booste b√•de kendskab til dit brand og dit salg direkte til din webshop. Faktisk siger 78% af alle bes√łgende p√• Pinterest, at de godt kan lide at opdage brands derinde. Det er en platform, hvor personer generelt kigger efter inspiration og ikke blot en platform som Facebook eller Instagram, hvor du viser folk indhold, selvom de oftest er p√• udkig efter at se hvad deres venner og familie laver.

Bruger danskere Pinterest?

Pinterest har f√¶rre brugere end klassiske sociale medier, s√•som Facebook og Instagram, hvor du ogs√• kan f√• succes med annoncering. Men faktisk er brugerfladen i h√łj grad stigende – ogs√• p√• Pinterest i Danmark.

Dagligt har mediet over 250 millioner m√•nedlige brugere. Der er ca. 1.000.000 brugere i Danmark og 240.000 daglige brugere (4% af den danske befolkning). Det er virkelig et overset medie i dansk markedsf√łring. Det er f√łrst nu, hvor annonceringen er blevet muligt p√• Pinterest, at det har f√•et en del fokus i det danske erhvervsliv.

 

Målgruppe: Boligindretning, mode, gastronomi eller noget helt tredje?

I visse brancher kan du finde nogle yderst k√łbest√¶rke brugere p√• Pinterest. Det er is√¶r personer, som kigger p√• visuel inspiration og emner som boligindretning, mode, samt gastronomi er virkeligt popul√¶re.

Finder din målgruppe inspiration på Pinterest?

Hvis ja, s√• kan det ikke g√• for langsomt med at f√• pr√łvet kr√¶fter med platformen.

Pinterest-emner-1

Pinterest-emner-2

Pinterest er en s√łgemaskine

Pinterest opfattes generelt som et socialt medie ligesom Instagram, Facebook, Twitter mm.

Men er det nu også det?

Hvis du sp√łrger Google, s√• er der delte meninger, men n√•r du arbejder p√• Pinterest som annonc√łr, s√• er det sundt at opfatte det som en s√łgemaskine.

P√• Pinterest s√łger brugerne aktivt efter inspiration til is√¶r mad, drikke, oplevelser, t√łj og design.

97% af s√łgningerne er generiske og kun 3% er brandrelaterede, s√• det er perfekt, hvis du har et produkt der aktivt s√łges efter.

Prisen for Pinterest annoncering

Pinterest annoncering er netop lige blevet lanceret i Danmark her i juli 2019 og dette betyder, at du som en af de f√łrste annonc√łrer p√• platformen h√łjest sandsynligt kan f√• en lang periode med ekstremt gode annonceringspriser, ligesom det var tilf√¶ldet med Facebook, Instagram og Snapchat.

Prisen er CPC baseret ligesom Google Ads, hvilket betyder at du betaler en pr. klik på din annonce.

Kontakt os, hvis du skal bruge hjælp til Pinterest annoncering.

Få styr på tracking inden du begynder at annoncere.

Det er vigtigt, at du ops√¶tter tracking til Pinterest, f√łr du begynder at annoncere, s√• du kan f√• et indblik i effektiviteten af din annoncering.

Du har som annonc√łr muligheden for at spore alle relevante h√¶ndelser, der sker p√• dit website, s√• du kan se hvilke der tilskrives Pinterest. De kan ikke spores med data-drevet attribuering i Facebook attribution endnu.

H√¶ndelserne du b√łr spore er afh√¶ngig af forretningstype og din hjemmesides struktur, men det kan v√¶re helt grundl√¶ggende h√¶ndelser, s√•som bes√łgende p√• en specifik landingpage, k√łb eller leads.

Mål dine resultater

Sammenlign kampagner og se hvordan du sparer penge på opnået rækkevidde.

Hvorfor pinterest tag?

Installer dit Pinterest Tag

  1. Gå til Annoncer
  2. Klik på Konverteringer
  3. Opret Pinterest TagOpret Pinterest Tag
  4. Klik p√• “Opret Pinterest Tag”
  5. Pinterest Tag ID
  6.  Installer dit Pinterest Tag ID (basiskode) på dit website (Vejledning kan findes ved installation).
  7. Installer herefter hændelseskoder for hver enkelt relevant hændelse på dit website.

Hvad er basiskoden?

Basiskoden er den primære kode, som giver mulighed for at tracke trafikken på dit website. Denne SKAL installeres for at hændelseskoderne fungerer.

Den skal inds√¶ttes mellem taggene <head> og </head> i HTML-koden p√• alle sider, hvor du √łnsker at spore h√¶ndelser. Hack: Hvis du eksempelvis anvender WordPress, s√• kan du installere et plugin, som giver mulighed for at inds√¶tte kode mellem taggene <head> og </head> p√• alle sider ved at inds√¶tte den √©n gang.

N√•r du har indsat denne, s√• kan du efterf√łlgende inds√¶tte h√¶ndelseskode. Med basiskoden kan du spore trafik, som du kan lave re-targeting til, men hvis du vil lave mere specifik re-targeting til folk, som har gennemf√łrt bestemte h√¶ndelser, s√• er h√¶ndelseskode n√łdvendigt.

Hverken basiskode eller h√¶ndelseskode kan anvendes til at spore trafik med tilbagevendende kraft s√• s√łrg for at f√• alt installeret fra starten.

Hvad er hændelseskode?

H√¶ndelseskode hj√¶lper Pinterest med at forst√• hvilken h√¶ndelse der sker, n√•r en bruger bes√łger en bestemt URL eller lignende p√• dit website. Aller vigtigst hj√¶lper dette dig med at f√• et indblik i hvor mange, der har gennemf√łrt de enkelte h√¶ndelser, samt hvor mange du dermed baseret p√• en specifik h√¶ndelse kan m√•lrette mod og lave re-targeting.

Et klassisk eksempel er at m√•lrette mod bes√łgende, som ikke har gennemf√łrt et k√łb, eller mere endnu mere specifikt; dem som har v√¶ret i deres indk√łbskurv, men ikke har gennemf√łrt et k√łb.

Det minder rigtigt meget om den måde hvorpå man også målretter med andre annonceringsplatforme.

Denne tabel viser de hændelser/events, som du kan målrette mod:

Event Purpose Audience creation Conversion reporting
Checkout Track people who complete transactions ‚úĒ ‚úĒ
AddToCart Track people who add items to shopping carts ‚úĒ ‚úĒ
PageVisit Track people who view primary pages, such as product pages and article pages ‚úĒ ‚úĒ
Signup Track people who sign up for your product or service ‚úĒ ‚úĒ
WatchVideo Track people who watch videos ‚úĒ ‚úĒ
Lead Track people who show interest in your product or service ‚úĒ ‚úĒ
Search Track people who perform searches on your website to look for specific products or store locations ‚úĒ ‚úĒ
ViewCategory Track people who view category pages ‚úĒ ‚úĒ
Custom Track a custom event. Use this event name to track a special event that you want to include in your conversion reporting ‚úĒ ‚úĒ
[Partner-defined event] Add any additional event that you‚Äôve defined for the purpose of audience targeting. Unique events aren‚Äôt available for conversion reporting. Keep in mind that whitespace will be trimmed from raw event names passed through the tag ‚úĒ

Målretning med Pinterest annoncering

M√•lretningsmetoderne n√•r du annoncerer p√• Pinterest minder i h√łj grad om dem du f√•r serveret i Facebook annoncering. Du har blot lidt f√¶rre muligheder, da Pinterest endnu ikke er helt s√• avanceret.

Tænk rationelt når du vælger kampagnemål:

  • Hvis du √łnsker √łget brandkendskab, s√• v√¶lg ‚ÄúBrandkenskab‚ÄĚ
  • Hvis du √łnsker videovisninger, s√• m√•lret mod ‚ÄúVideovisninger‚ÄĚ, hvor du vil n√• ud til dem som er mest tilb√łjelige til at se din video.
  • Hvis du √łnsker trafik til dit website, s√• v√¶lg ‚ÄúTrafik‚ÄĚ, hvor du vil n√• ud til dem som er mest tilb√łjelige til at bes√łge et website under deres bes√łg p√• Pinterest.
  • Hvis du v√¶lger appinstallationer, s√• m√•lretter du mod dem som mest sandsynligt vil installere en app.

Men hvorn√•r skal du s√• anvende ‚ÄúKonverteringer‚ÄĚ som m√•ls√¶tning?

‚ÄúDet kr√¶ver 50 ugentlige konverteringer at anvende konverteringer som kampagnem√•l‚ÄĚ

Konverteringer som m√•ls√¶tning er muligvis den mest effektive m√•ls√¶tning til at skabe salg og leads, da du med denne kan m√•lrette mod en helt specifik h√¶ndelse/konvertering i stedet for blot trafik til dit website. Det er dog essentielt at v√¶re opm√¶rksom p√• at det kr√¶ver et vis budget, da du skal have 50 h√¶ndelser af samme type ugentligt via. ‚Äúbrandkendskab‚ÄĚ eller ‚Äútrafik‚ÄĚ for at kunne benytte ‚Äúkonverteringer‚ÄĚ som kampagnem√•l.

Pinterest-kampagnemaal

Pinterest Kampagnebudget

S√•dan g√łr du:

  1. Vælg kampagnemålsætning ud fra en rationel beslutning baseret på dit mål med annonceringen.
  2. Tildel kampagnen et navn
  3. Vælg daglig- eller levetidsforbrugsgrænse
  4. Vælg om annoncen skal indeholde karrusel eller videoformat.

Det kan som ny annonc√łr v√¶re sv√¶rt at v√¶lge om du skal bruge dagligt budget eller levetidsbudget til dine annoncer.

Dagligt budget: Dagligt budget anvendes helt konkret oftest, hvis du √łnsker at skabe et kontinuerligt flow til dine annoncer. De bruger omtrent det samme hver dag. Det anvendes ofte hvis dit produkt/ydelse ikke er s√¶sonvare og tilbuddet ikke er tidsbegr√¶nset.

Levetidsbudget: Levetidsbudget giver dig mulighed for at angive et bestemt budget for en l√¶ngere periode. Dette g√łres ofte hvis du promoverer en vare eller ydelse, som har et tidsbegr√¶nset tilbud eller er s√¶sonpr√¶get og du p√• forh√•nd kender det budget du √łnsker at bruge p√• annonceringen.

Karrusel- og videoannonce: Annonceformaterne karrusel- og video ligner i h√łj grad dem vi kender fra Facebook og Instagram. De er nye p√• Pinterest, hvilket betyder at du h√łjest sandsynligt vil opn√• virkeligt gode resultater her i begyndelsen, hvis du anvender dem effektivt. De fungerer stadig som nogle af de bedste annonceformater p√• Facebook og Instagram, is√¶t videocontent m√• siges at v√¶re outstanding.

Jeg må sige at jeg fra erfaring med alverdens annoncesystemer ofte oplever at helt nye annonceformater bare fungerer fantastisk fordi at brugerne hurtigt vender sig til de enkelte annoncetyper og det dermed skaber virkeligt godt blikfang, så snart at de ser noget anderledes. Det er dog naturligvis vigtigt at de kombineres med godt content. Især godt visuelt content, nu hvor der er tale om en platform som er fyldt med visuelt content, hvor det er endnu sværere at skille sig ud.

Når du har styr på målsætningen skal du videre til step 2 ud af 3, nemlig annoncesæt.

Annoncesæt

Målgruppe

Pinterest annonces√¶t angiver de fleste foruds√¶tninger for hvem dine annoncer skal vises til, alts√• din m√•lgruppe. M√•lgruppe mulighederne i Pinterest ligner ogs√• allerede rigtig meget dem man kender fra Facebook og Instagram. Der er avancerede muligheder for m√•lgruppesegmentering, som giver dig mulighed for at segmentere meget specifikt og ramme pr√¶cist dem du √łnsker.

Pinterest maalgruppe

Målgruppen kan baseres på:

  • K√łn

Vælg mellem mand, kvinde eller ikke oplyst.

  • Alder

Alderen kan segmenteres i intervaller fra 18-65+ år

  • Placering

Vis dine annoncer til specifikke lande, storbyer eller postnumre.

  • Sprog

Vælg mellem 18 forskellige sprog

  • Enhed

Vis kun annoncer til folk som bruger bestemte enheder.

  • Interesser

Baser m√•lgruppen p√• interesser, s√•som boligindretning, arkitektur, bryllup, b√łrnemode eller andet. Dette giver mulighed for at n√• mere specifikt ud til folk som interagerer med emner der er relateret til dit brand.

Pinterest interesser

  • Keywords

Keywords er et effektivt v√¶rkt√łj til at til- og frav√¶lge relevante s√łgeord. V√¶lg hvilke s√łgeord der er relevante for netop din annonce, samt hvilke du eventuelt √łnsker helt at ekskludere, hvis de omvendt ikke er relevante.

Remarketing

Det kr√¶ver at basiskoden til dit Pinterest tag er installeret, hvis du skal kunne lave re-marketing eller re-targeting. Det er som oftest en af de mest effektive m√•lgrupper, da personer som allerede har bes√łgt dit website og m√•ske endda et bestemt sted p√• dit website ogs√• er dem som er t√¶ttest p√• at konvertere.

Du kan altså bruge denne målretnings metode til at målrette mod:

  • Personer der har bes√łgt en specifik landingside p√• dit website
  • Personer der har gennemf√łrt en specifik h√¶ndelse. Eksempelvis dem som har tilf√łjet et produkt til kurven, men endnu ikke k√łbt (Kr√¶ver at h√¶ndelseskode er installeret).

Det er ikke altid at det giver mening at m√•lrette mod dem som har tilf√łjet til kurv, men ikke k√łbt, selvom disse personer oftest er dem der er mest tilb√łjelige til at k√łbe. Det kr√¶ver at du har nok personer, som gennemf√łrer denne h√¶ndelse.

Du kan skabe ekstremt komplicerede re-targeting flows med denne målretning.

Brugerdefinerede målgrupper

Hvordan laver du en remarketing m√•lgruppe med tidligere bes√łgende, tilf√łjer en liste med kunder, finder personer der ligner dine website bes√łgende baseret p√• adf√¶rd og lignende?

G√• til sektionen ‚ÄúAnnoncer‚ÄĚ ‚Üí ‚ÄúM√•lgrupper ‚Üí ‚ÄúOpret m√•lgruppe‚ÄĚ

Dette giver dig mulighed for at definere målgrupper baseret på:

  • Bes√łgende p√• dit website¬†

Du kan m√•lrette mod bes√łgende p√• dit website baseret p√• din hjemmesides URL eller h√¶ndelser.

  • En liste med kunder, som du uploader.

Du kan tilf√łje en liste som csv-fil der indeholder kundeoplysninger, som du kan m√•lrette mod. Dette kan eksempelvis v√¶re offline nyhedsbrevstilmeldinger. Dermed kan du m√•lrette dine pins mod folk, som tidligere har vist interesse for dit brand. V√¶r opm√¶rksom p√• at de skal overholde GDPR-kravene.

  • En engagementsm√•lgruppe, der interagerede med pins fra dit bekr√¶ftede dom√¶ne.

Du kan målrette mod folk som eksempelvis har klikket, liket eller kommenteret dine tidligere pins. Det kan også være personer der har set en vis procentdel af din video.

  • En m√•lgruppe med samme adf√¶rd som en, du allerede har (Kopim√•lgruppe).

Vi kender denne fra Facebooks popul√¶re ‚ÄúKopim√•lgrupper‚ÄĚ. Den giver dig mulighed for at finde en vis procentdel af alle brugere som ligner dine tidligere website bes√łgende, k√łbere eller lignende.

Du kan også anvende det mere bredt og målrette til de brugere som ligner dem der tidligere har set mest af dine videoer på pinterest.

Hvordan er målretnings mulighederne?

Samlet set minder m√•lretnings mulighederne p√• Pinterest allerede rigtig meget om de avancerede muligheder vi kender fra Facebook og Instagram. Jeg anbefaler i h√łj grad at man udnytter muligheden for at lave remarketing med Pinterest. Du vil kunne ramme folk, som tidligere har bes√łgt eller gennemf√łrt en h√¶ndelse p√• dit website, s√• hvis ikke din m√•lgruppe er p√• Pinterest, s√• vil du ikke ramme dem. Det er dog i samme anledning essentielt igen at pointere, at du naturligvis ikke bare kan lave remarketing med hvilket som helst content. Det skal stadig v√¶re relevant og gerne visuelt l√¶kkert for at kunne skille sig ud og v√¶re blikfangende p√• Pinterest.

3 tips til succesfulde Pinterest annoncer

Du har nu helt styr p√• m√•lgruppen og budgettet, men det hj√¶lper ikke noget at vise annoncer til den helt rigtige m√•lgruppe, hvis du ikke viser dem noget interessant. N√•r du laver dine annoncer er det vigtigt at du har fokus p√• f√łlgende:

Indholdet skal være spændende/interessant

S√łrg for at dit annonceindhold er yderst relevant for m√•lgruppen. Det hj√¶lper ikke noget at f√• dem til at klikke, hvis ikke det er relevant for dem. N√•r det g√¶lder interessant indhold p√• Pinterest er det yderst essentielt at du har fokus p√• det visuelle udtryk. Pinterest indeholder s√• meget blikfangende indhold at det er sv√¶rere at skille sig ud end p√• mange andre annonceringsplatforme.

Let forståeligt og let af videreformidle

Det er vigtigt at din målgruppe kan forstå dit budskab med annoncen og let kan videreformidle det til deres venner og familie.

Skab incitament for konvertering

Du √łnsker oftest at folk skal gennemf√łre en h√¶ndelse, n√•r de ser dit indhold. Det kan v√¶re at de blot skal forst√• et budskab, tilmelde sig et nyhedsbrev eller m√•ske √łnsker du endda at f√• dem til at k√łbe. V√¶r opm√¶rksom p√• hvad du kan forvente. M√•ske er dit produkt dyrt, har en lang k√łbsproces og derfor skal du ikke have fokus p√• at f√• dem til at k√łbe efter at have set en enkelt annonce.

N√•r du ved hvad du kan forvente eller har testet dette, s√• er det virkelig vigtigt at du skaber st√¶rkt incitament for at de gennemf√łrer den h√¶ndelse, som du √łnsker.

Sådan laver du en Pinterest annonce

Annonce opbygningen p√• Pinterest er i √łjeblikket ret simpel. Du kan v√¶lge mellem 3 forskellige annonceformater, tilf√łje en titel, en beskrivelse og et destinations link.

Pinterest annonce oprettelse

Forbind Pinterest med Instagram, Youtube og Etsy.

Bruger du dagligt rigtig meget tid på Instagram, Youtube eller Etsy, så grib muligheden for at forbinde din Pinterest virksomhedsprofil med disse.

Dette giver interesserede brugere mulighed for ogs√• at f√łlge med p√• disse kanaler, hvilket naturligvis kan medvirke til salg.

Forbind Pinterest med andre social media platforme

Skal din virksomhed være på Pinterest?

Det er ikke alle virksomheder der n√łdvendigvis b√łr overveje Pinterest, da jeres tid kan v√¶re mere effektivt brugt p√• andre platforme. S√¶t dig ind i mulighederne og m√•lgruppen, og vurd√©r p√• baggrund af dette om det giver mening for for jeres forretning.

√ėnsker i hj√¶lp til jeres digitale strategi?

Vi hj√¶lper jer gerne med at vurdere om i b√łr v√¶re p√• Pinterest eller hvilke andre marketing platforme der vil v√¶re interessante.

Kontakt os


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *