Jeg oplever ofte mange påstande om hvor og hvordan man bør markedsføre sig B2B og derfor vil jeg også gerne kaste lys over emnet med ved at dele mine meninger.
“VI SKAL IKKE VÆRE PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM”
Det er ofte en sætning, som jeg hører, når jeg taler med B2B virksomheder.
Begrundelsen er tit…
“VORES MÅLGRUPPE ER IKKE PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM”
Det er umiddelbart en generel opfattelse fordi man tænker at B2B markedsføring online skal ske gennem professionelle netværk.
Du kan måske allerede fornemme min mening og hvad jeg vil frem til.
Dagligt benytter 63% af befolkningen Facebook og 24% af befolkningen Instagram – Så jeres målgruppe er også på sociale medier. Virksomhedsejeren er på Facebook, direktøren er på Facebook, afdelingschefen er på Facebook, Jytte fra marketing er på Facebook – også selvom hun er gået for i dag – Så tjekker hun det sikkert, når hun kommer hjem eller ligger på stranden. Sådan er det i hvert fald i langt de fleste tilfælde. Det samme gælder Youtube. Et medie i ekstrem udvikling, som også mange B2B virksomheder fravælger eller måske slet ikke har tænkt over at anvende til markedsføring.
Min anbefaling er altid: PRØV DEM NU AF
Faktisk kan mange få gavn af de fleste medier til markedsføring, hvis de udnyttes korrekt.
Det er naturligvis også ofte en god idé at prioritere, så det er ikke ensbetydende med at man skal bruge alle medier til markedsføring, men du finder ikke ud af hvilke der fungerer bedst før du har testet det.
Og… De fleste bliver faktisk overraskede.
B2B Markedsføring på Facebook
Facebook har været et toppende emne, når snakken går på online markedsføring de seneste år. Min fornemmelse er at især mange B2C virksomheder har et godt øje til Facebook annoncering. Jeg hører ofte fra B2C virksomheder: “Vi skal på Facebook”. Det kan der også være noget om, og hvis man udnytter det korrekt, så oplever jeg at det kan det blive profitabelt for de fleste.
Omvendt er det ofte en helt anden tone hos B2B virksomhederne: “Vi skal ikke på Facebook”. Det er normalt med begrundelser så som, “Vi sælger B2B, så Facebook er bare ikke noget for os”, “Vores målgruppe er ikke på Facebook”, “Facebook er for useriøst” eller lignende.
Det er naturligvis også ofte et tegn på at virksomheden ikke har prøvet at markedsføre sig på Facebook, ikke har målrettet mod de rigtige personer, ikke har været kreative i deres markedsføring eller blot har gjort det med det forkerte formål.
Målgruppe
Først og fremmest, så er din målgruppe alfa omega. Du kan vise nok så interessante annoncer, men vises de ikke til folk, som kan være interesserede, så giver det naturligvis ikke noget – og dog, det kan give noget branding – måske fortæller de det videre til en ven.
Sørg for at lave en grundig analyse af din målgruppe, så du ikke falder i fælden.
Content, content, content
Iøjnefaldende annonce-content og relevante, eller måske nærmere interessante landing pages er essentielt for at vække og bibeholde interessen hos din målgruppe, så de går hele vejen og udfører den konverteringer, som er dit mål med annonceringen.
Kan du forklare dit produkt?
Folk har ofte travlt når de surfer rundt på sociale medier. Så det er vigtigt at det er nemt at forstå dit produkt, ydelse og budskab. Det er ofte et B2B problem, hvis man eksempelvis vil sælge et helt nyt koncept eller software, at det er svært at forklare det, så ALLE i målgruppen forstår det og kan se hvorfor det er smart.
Det er derfor vigtigt at have for øje, at det er en altafgørende faktor. Hvis ikke din målgruppe forstår det du viser dem, så er der meget langt til konverteringen.
Hvad er formålet med annonceringen?
Det gælder især for B2B at online markedsføring at det nemt kan miste sin effekt, hvis man ikke har et klart realistisk formål med annonceringen. De flestes første indskydelse vil være at formålet er at sælge noget, men jo dyrere det er at sælge, jo længere er kunderejsen ofte og jo flere funnels, som skaber overbevisning, kræver det som regel.
Lad os tage et eksempel på klassisk manglende forståelse for B2B markedsføring af et dyrt produkt med en længere kunderejse.
Din funnel kan indeholde et mix af marketingkanaler, hvor du med jævne mellemrum skaber incitament til de samme personer (re-targeting), som gør at de forhåbentligt senere konverterer.
B2B markedsføring på Instagram
Instagram er ligesom Facebook en virkelig god mulighed for at nå ud til en enormt stor målgruppe. Til de der ikke ved det, så bliver Instagram annoncering ofte også betragtet, når man taler Facebook annoncering fordi annonceringen sker gennem samme annonceadministrator. Faktisk vil du gennem Facebook’s annonceadministrator også automatisk annoncere på Instagram, hvis du ikke aktivt fravælger det.
Det er min anbefaling at du tester begge platforme og verdens nok mest avancerede machine learning viser automatisk annoncer, der hvor de præsterer bedst.
B2B markedsføring på Pinterest
Annoncering på Pinterest blev først introduceret i Danmark den 4. juli 2019. Det betyder at det er i en fase, hvor få annoncører er på platformen og du bør gribe potentialet, hvis dit produkt passer til Pinterest.
Men hvilke produkter passer så til Pinterest?
Pinterest bruges ofte som en form for søgemaskine, når folk, herunder også beslutningstagere i virksomheder leder efter inspiration. Det er typisk inspiration indenfor tøj, mode, design, mad, drikke og oplevelser, som brugerne er på jagt efter, og du kan tilmed målrette efter de keywords, som de søger.
Sælger du eksempelvis kontorartikler, så er Pinterest et oplagt medie til at vise dine kontorartikler til de personer, som aktivt søger efter inspiration med keywords såsom “kontorindretning”, “moderne kontor”, “kontor” og lignende.