Indholdsfortegnelse
Hvad er Facebook Pixel?
En Facebook Pixel er simpelthen et must-have når du annoncerer på Facebook.
Facebook Pixel er en sporingskode fra Facebook, som grundlæggende giver dig mulighed for at tracke handlinger, som sker på dit website. Lige så snart at en handling sker, så udløses pixelen og handlingen rapporteres til Facebook Business.
Det kan eksempelvis være når besøgende tilføjer en vare til indkøbskurven eller foretager et køb på dit website.
Derfor skal du opsætte din Facebook pixel
Din Facebook-pixel giver vigtige oplysninger, du kan bruge til at oprette bedre Facebook-annoncer og målrette dine annoncer bedre. Pixel dataen hjælper med at sikre, at dine annoncer ses af de mennesker, der mest sandsynligt vil gennemføre din målrettede handling. Dermed kan du med en Facebook pixel forvente mere effektive annoncer og højere ROI (annonceafkast).
Opsæt Facebook pixel i dag
Hvis du annoncerer på Facebook eller Instagram eller overvejer at gøre det i fremtiden og ikke allerede har opsat din Pixel, så skynd dig at få den opsat hurtigst muligt. Den begynder først at tracke hændelser på websites, når den er opsat og kan ikke anvendes med tilbagevirkende kraft.
Sørg også for at få opsat hændelseskoder for de enkelte hændelser fra starten, så du spolere alle hændelser. Uanset om du annoncerer nu eller først vil gøre det senere. Så har du allerede noget data, når du vil igang med at annoncere.
Dataen giver dig mulighed for at anvende nogle af de mest effektive målretningsmetoder til Facebook annoncering, som ikke er tilgængelige, hvis du ikke har indsamlet en vis mængde data.
People based tracking
Pixelen sporer websitebesøgenes Facebook ID, så den kan matche dem med deres Facebook profil og således kombinere data fra deres Facebook profil med deres adfærd på dit website.
Dette betyder at Facebook langt hen ad vejen kan spore dine besøgendes adfærd cross-device, altså selvom de anvender forskellige enheder fordi at kunden konstant matches med sin Facebook profil. Dette kaldes people based tracking og giver et meget mere retvisende billede af dine kunders adfærd som helhed.
People based tracking er især en fordel, når du skal tracke dine kunders livstidsværdi.
Men hvad kan tracking af dine besøgenes adfærd så bruges til?
Facebook konverteringssporing
Facebook-pixel giver dig mulighed for at se, hvordan folk interagerer med dit websted, når de har vist din Facebook-annonce.
Du kan endda spore kunder på tværs af deres enheder. Dette giver dig mulighed for at se, om folk har en tendens til at se dine annoncer på mobil, men skifter til et skrivebord før de køber. Eller måske er det omvendt. Disse oplysninger kan hjælpe dig med at forfine din annoncestrategi og beregne dit investeringsafkast.
Hvilke hændelser kan du spore med Facebook Pixel?
Du får mulighed for at spore og måltrette mod lige netop de hændelser du ønsker – følg med og lær mere om hvordan du bruger hændelsessporing.
Facebook pixel hændelseskode
Når du har tilføjet stamkode, kan du tilføje hændelsekode til alle de hændelser på hjemmesiden, som du ønsker sporet. Dette giver ligeledes mulighed for at målrette mod alle som har gennemført enkelte hændelser.
Eksempel 1: Hvis du opsætter hændelseskode til din kontakt formular, kan du spore når en person udfylder denne og du vil senere kunne vise annoncer udelukkende til dem, som har udfyldt din kontaktformular.
Eksempel 2: Hvis du tilbyder forskellige serviceydelser, så kan du opsætte pixels som aktiveres, når nogle besøger informationssider om de enkelte hændelser. Du vil derefter kunne vise annoncer udelukkende baseret på den ydelse, som den enkelte person har vist interesse i.
Dette er Facebooks standardpixelhændelser, som du kan indsætte:
- Tilføjelse af betalingsoplysninger
- Tilføjelse til indkøbsvogn
- Tilføjelse til ønskeliste
- Fuldførelse af registrering
- Kontakt
- Produkttilpasning
- Donation
- Fund af lokation
- Begyndelse af betaling
- Lead
- Køb
- Planlægning
- Søgning
- Start af prøveperiode
- Indsendelse af ansøgning
- Abonnement
- Visning af indhold
Måling og rapportering
Når din Facebook pixel er opsat med hændelseskoder til de enkelte relevante hændelser, kan du bruge dette til at måle effektiviteten af din annoncering. Værdier fra de enkelte hændelseskoder tilskrives i Facebooks annonceadministrator og data fra pixelen bliver ligeledes anvendt til at give dig et mere retvisende billede af din målgruppe i Facebook analytics. Det giver dermed mulighed for eksempelvis at lave særdeles effektive og komplicerede analyser, såsom kohorteanalyser, der kan anvendes til at vise dig hvordan du bør fordele dit re-targeting budget.
Rapportering i annonceadministrator
I annonce administrator kan hændelsesværdier, såsom antallet af tilføjelser til indkøbskurv, antallet af leads, antallet af køb og omsætningen tilføjes til din rapportering.
Dette eksempel fra Facebooks annonceadministrator viser at websitet har haft en ROAS på henholdsvis 13,18 og 11,32 fordelt på to annoncer i deres upper funnel annoncering. De har altså fået de investerede annoncekroner henholdsvis 13,18 og 11,32 gange igen efter at have brugt 4151,09,- og 1575,12,- på annoncering og som har givet dem en omsætning på 54.715,50,- og 17.834,95,-.
Facebook analytics
Facebook Pixel skaber en helt masse interessant data til Facebook analytics, som du kan anvende til at lære meget mere om din målgruppe. Som tidligere nævnt, giver Facebooks people based tracking mulighed for at få en meget præcis rapportering om dine websitebesøgende og kunders adfærd, da denne konstant matches med deres Facebook profil selvom de skifter enhed.
Facebook bliver bedre til at målrette mod kunder der konverterer
Når du har fået skabt en vis mængde handlinger (konverteringer) på din hjemmeside, vil Facebook blive endnu bedre til at levere dine annoncer.
Jo mere data du indsamler, jo bedre bliver Facebook altså til at vise dine annoncer til de rigtige personer.
Det kaldes også konverteringsoptimering, hvilket betyder at du begynder at konvertere en større procentdel af dine visninger.
Målretning med brugerdefinerede målgrupper
Facebook matcher alle de brugere der foretager en handling på dit website med folk på Facebook, hvis de kan.
Alle disse personer kan du efterfølgende målrette mod og endnu smartere, så kan du segmentere målgrupperne efter hvilke handlinger de har foretaget.
Dette kaldes brugerdefinerede målgrupper og er den absolut skarpeste målretningsmetode hidtil på Facebook.
Facebook Pixel – Retargeting
Hvis du endnu ikke har opfattet det, så er Facebook Pixel dit værktøjer til at lave avanceret retargeting på Facebook. Retargeting er et must-have for de fleste virksomheder og oftest den mest effektive målretning.
I kombination med et tilknyttet produktkatalog kan man danne dynamiske produktannoncer, som viser produkter på baggrund af hvad de besøgende på dit website har kigget på eller lagt i kurven.
Facebook Pixel – Dynamisk retargeting
Hvis du har opsat din Facebook pixel og integreret dit produktkatalog med Facebook, vil du får mulighed for at lave en særdeles værdifuld annonceform; nemlig dynamiske retargeting kampagner med dit produktkatalog, hvor du eksempelvis kan vise en annonce til tidligere besøgende med produkter som de har kigget på, produkter de har lagt i indkøbskurven eller produkter relateret til det produkt som de måske allerede har købt.
Målret mod look-a-like målgruppe
Pixlen giver mulighed for at målrette mod såkaldte look-a-like målgrupper. Det betyder at du kan målrette mod personer, der ligner dine eksisterende målgrupper. Eksempelvis kan du målrette mod andre personer, som ligner dine eksisterende kunder mest.
Forbedring af brugeroplevelse
Det anbefales at du opsætter alle relevante hændelser på dit website med din Facebook pixel.
Hvis disse er opsat, så kan du automatisk spore dine kunders adfærd som en funnel (tragt). Hvis du tager udgangspunkt i denne tragt kan du med en vis mængde trafik bruge den til at konkludere hvor dine kunder falder fra i.
Hvordan opsættes og installeres Facebook pixel?
Facebook pixel opsættes med et stykke-pixel kode, som udleveres fra Facebook og skal indsættes i din hjemmesides header-sektion.
Hvis du ikke selv har forstand på din hjemmesides kode (HTML, CSS, Javascript), så vil jeg som udgangspunkt anbefale at du får en med denne viden til at indsætte koden.
Indsættes koden forkert, kan det nemlig have betydelige konsekvenser på din hjemmeside og i værste fald være ødelæggende.
Du kan dog også indsætte koden med diverse integrationer eller gennem Google Tag Manager, hvilket kan være lidt mere brugervenligt, hvis du ikke har så meget forstand på hjemmeside koden. Til de mest populære CMS-systemer, såsom Magento, OpenCart, PrestaShop, Shopify, WooCommerce, Joomla, Squarespace mfl. findes der en partnerintegration, som kan hjælpe dig med den basale opsætning.
Installation af Facebook pixel stamkode/standardkode
Facebook pixelen er som tidligere nævnt opdelt i stamkode og hændelsekode. Først opsættes stamkoden for at aktivere pixelen på websitet.
Denne opsættes ved at gøre følgende:
- Gå ind på din virksomheds Facebook Businessmanager (business.facebook.com). Hvis du ikke allerede har oprettet en Business Manager skal du gøre det, ved at klikke “Opret konto” inden du kan gå videre.
- Når du er logget ind på din Business Manager skal du gå ind under “Pixel” eller “Eventmanager”. Du kan finde sektionen her https://business.facebook.com/events_manager/
- Klik herefter på “Opsæt pixel” og navngiv den til eksempelvis dit virksomhedsnavn/websitenavn, så den er nem at finde, hvis du senere skal have flere pixels tilknyttet.
Hvis pixelen allerede er oprettet skal du blot klikke på “Vis opsætningsvejledning”, hvor du guides igennem opsætningen.
I opsætningsvejledningen kan du vælge mellem tre forskellige opsætningsmuligheder.
- Brug integration eller tagmanager
- Installer selv koden manuelt
- Send vejledning til en udvikler via. email
Jeg kan klart anbefale at benytte “Brug integration eller tagmanager” hvis din hjemmeside er opsat i et kendt CMS-system, hvor du har muligheder for forholdvist nemt og enkelt at gøre dette.
Alternativt bør du anvende “Installer selv koden manuelt” eller “Send vejledning til en udvikler via. email”, hvor du dermed får pixelkoden udleveret, som skal installeres i din hjemmesides header.
Pixelkoden er ens for alle virksomheder med undtagelse af linjen fbq(‘init’,’ID’); som angiver ID’et tilhørende din virksomhed.
Installation af Facebook hændelseskode
Lige så snart at stamkoden er installeret efter ovenstående instruktioner, så vil Facebook begynde at indsamle data på dem som besøger din hjemmeside.
Men hvorfor skal vi så også opsætte hændelseskoder?
Det skal vi fordi at vi ikke på nuværende tidspunkt kan tracke de besøgendes adfærd på din hjemmeside. Vi kan kun tracke hvem der besøger den, samt hvornår og hvor længe de er på hjemmesiden.
For at give Facebook endnu bedre forudsætninger for at vise dine annoncer til de rigtige personer, så vil vi altså også med hændelseskode gøre det muligt at tracke, hvilke hændelser de enkelte besøgende foretager på din hjemmeside.
Der findes tre slags hændelseskoder:
- Automatiske hændelser
- Standardhændelser
- Brugerdefinerede hændelser
Automatiske hændelser
Facebook har gjort det simpelt for dig ved at opsætte en automatisk hændelses-detektor. Således opsætter Facebook altså automatisk hændelser baseret på brugernes adfærd på din hjemmeside. Det er helt simpelt en funktion du aktiverer og herefter kan du løbende se notifikationer i hændelsesadministratoren, når Facebook registrerer dem.
Sådan slår du automatiske hændelser til eller fra:
- Gå til Hændelsesadministrator.
- Vælg din pixel.
- Klik på Indstillinger.
- Klik for at vælge TIL eller FRA for funktionen Spor hændelser automatisk uden kode under Opsætning af hændelse.
Standardhændelser
Standardhændelser er allerede definerede hændelser / handlinger, som Facebook understøtter på tværs af annonceprodukter. Når disse tilføjes til din pixelkode, kan du spore dem standardhændelser og optimere efter disse konverteringer. Ydermere kan du opbygge målgrupper.
Brugerdefinerede hændelser
Brugerdefinerede hændelser er hændelser / handlinger, der ikke er inkluderet i Facebook’s standardhændelser. Du kan navngive disse så de beskriver den hændelse, der udføres. De brugerdefinerede hændelser kan ydermere bruges til opbygning af brugerdefinerede målgrupper, men du kan ikke optimere efter disse. De kan dog knyttes til standardhændelser, som du naturligvis kan optimere efter.
De brugerdefinerede hændelser indsætte således her:
- Dit websites oprindelige kode:
- Stamkoden til din Facebook-pixel:
- Din kode til standardhændelse eller brugerdefineret hændelse. Ovenstående eksempel viser en tilføjelse i indkøbsvogn-hændelse, som er en standardhændelse.
Føj hændelser til de sider, der er vigtige for din virksomhed, for at forstå din kundes rejse. Hvis du sætter hændelser op langs hvert trin af deres vej (f.eks. fra produktsidevisninger helt frem til et køb), kan du måle og optimere dine annoncer til de konverteringer, der betyder mest for din virksomhed.
Facebook Pixel Helper
Facebook Pixel Helper er Facebook’s eget værktøj, som kan hjælpe dig med at validere din Facebook pixel for at se om den fungerer korrekt.
Værktøjet er en Chrome extension, som kan gennemgå ethvert website for kode, der ligner Facebook pixel kode. Hvis en Facebook pixel er installeret vil pluginnets logo blive blåt i dit browservindue – omvendt betyder det at hvis ikonet ikke er blåt, så registreres pixelen ikke og er som udgangspunkt ikke installeret.
Du kan få yderligere detaljer om pixlen og eventuelle fejl ved at klikke på pluginnets logo.
Installer Pixel Helper
Du kan ikke benytte Facebook Pixel Helper før du har installeret det. Først skal du sikre dig, at du sidder i en Google Chrome browser og herefter kan du simpelt finde pluginnet ved at søge efter “Facebook Pixel Helper”. Ved installation skal du blot følge Google’s guidelines.
Jeg håber at dette besvarede alle eventuelle spørgsmål om din Facebook Pixel. Hvis du har spørgsmål til pixlen eller andet relateret til Facebook annoncering er du meget velkommen til at kontakte mig.