Facebook advarer/forbereder annoncører
Facebook forbereder i et nyt indlæg annoncører på den nye “ryd historik” funktion, som giver Facebooks brugere mulighed for aktivt at fjerne deres off-Facebook persondata. Dette kan have betydelige konsekvenser for både brugere og annoncører.
Hvad betyder Off-Facebook persondata?
Off-Facebook persondata er den data, som Facebook indsamler om dets brugere fra andre websites eller apps, som de besøger. Dette gælder således alle websites og apps, som har en aktiv Facebook Pixel, SDK eller API implementeret.
Dette har et væld af andre websites og apps, da det kan give dem mulighed for at målrette deres annoncering via. Facebook.
Hvad vil det betyde for Facebook brugere?
For Facebook brugere vil dette værktøj betyde, at de altså kan fjerne den historik, som Facebook har indsamlet om dem, og derved ikke modtage den samme mængde målrettede annoncer.
Eksempel:
Når du har besøgt et website eller en app, har du måske ofte bemærket at modtage annoncer fra selvsamme website eller app på eller udenfor Facebook efterfølgende.
Du har måske også oplevet, at du ligefrem på Facebook kan få vist de produkter, som du havde tilføjet til din kurv på en webshop, men ikke købt.
Dette kaldes retargeting og er en af de mest skærpede målsætninger, en annoncør kan anvende.
Hvis du efter at have besøgt disse websites vælger aktivt at slette din Off-Facebook historik, så kan du altså umuliggøre for annoncører at vise dig disse målrettede annoncer.
Men hvad vil du så modtage?
Faktisk kan du dermed ikke forvente at modtage mindre annoncering via. Facebook.
Til gengæld kan du forvente at modtage flere annoncer, som er mindre målrettede og måske dermed mindre interessante for dig.
Det minder i høj grad blot om at rydde din browserhistorik i en webbrowser, såsom Chrome, Internet Explorer, Firefox eller Safari.
Hvad vil det betyde for Facebook annoncører?
For Facebook annoncører vil den nye mulighed for at rydde sin Facebook historik, have betydning for den måde hvorpå vi kan målrette mod de rette brugere.
Samtidig er det vigtigt at pointere, at når der skabes gennemsigtighed i informationsindsamlingen af persondata, så vil det naturligt også give brugere en bedre følelse og dermed forståelse for de annoncer, som de modtager.
Det giver altså således mulighed for mindre specifik målretning, men muligvis øget engagement fra de brugere, som således ikke vælger at rydde deres historik, og som dermed kan få målrettede annoncer og øget gennemsigtighed.
Læs mere om baggrunden for det her