Pinterest Annoncering – Guide til annoncering på Pinterest

GIV EN HIGH-FIVE PÅ SOME ELLER DEL MED EN VEN

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email
1. Afsnit

Pinterest brugere elsker shopping

 

2. Afsnit

Bruger danskere Pinterest?

3. Afsnit

Målgruppe: Boligindretning, mode, gastronomi eller noget helt tredje?

4. Afsnit

Pinterest er en søgemaskine

5. Afsnit

Prisen for Pinterest annoncering

6. Afsnit

Få styr på tracking inden du begynder at annoncere.

7. Afsnit

Installer dit Pinterest Tag

8. Afsnit

Målretning med Pinterest annoncering

9. Afsnit

Annoncesæt

10. Afsnit

Sådan laver du en Pinterest annonce

11. Afsnit

3 tips til succesfulde Pinterest annoncer

12. Afsnit

Forbind Pinterest med Instagram, Youtube og Etsy.

13. Afsnit

Skal din virksomhed være på Pinterest?

Pinterest brugere elsker shopping

Pinterest annoncering kan være effektivt til at booste både kendskab til dit brand og dit salg direkte til din webshop. Faktisk siger 78% af alle besøgendePinterest, at de godt kan lide at opdage brands derinde. Det er en platform, hvor personer generelt kigger efter inspiration og ikke blot en platform som Facebook eller Instagram, hvor du viser folk indhold, selvom de oftest er på udkig efter at se hvad deres venner og familie laver.

Bruger danskere Pinterest?

Pinterest har færre brugere end klassiske sociale medier, såsom Facebook og Instagram, hvor du også kan få succes med annoncering. Men faktisk er brugerfladen i høj grad stigende – også på Pinterest i Danmark.

Dagligt har mediet over 250 millioner månedlige brugere. Der er ca. 1.000.000 brugere i Danmark og 240.000 daglige brugere (4% af den danske befolkning). Det er virkelig et overset medie i dansk markedsføring. Det er først nu, hvor annonceringen er blevet muligt på Pinterest, at det har fået en del fokus i det danske erhvervsliv.

Målgruppe: Boligindretning, mode, gastronomi eller noget helt tredje?

I visse brancher kan du finde nogle yderst købestærke brugere på Pinterest. Det er især personer, som kigger på visuel inspiration og emner som boligindretning, mode, samt gastronomi er virkeligt populære.

Finder din målgruppe inspiration på Pinterest?

Hvis ja, så kan det ikke gå for langsomt med at få prøvet kræfter med platformen.

Pinterest-emner-1

Pinterest-emner-2

 

Pinterest er en søgemaskine

Pinterest opfattes generelt som et socialt medie ligesom Instagram, Facebook, Twitter mm.

Men er det nu også det?

Hvis du spørger Google, så er der delte meninger, men når du arbejder på Pinterest som annoncør, så er det sundt at opfatte det som en søgemaskine.

På Pinterest søger brugerne aktivt efter inspiration til især mad, drikke, oplevelser, tøj og design.

97% af søgningerne er generiske og kun 3% er brandrelaterede, så det er perfekt, hvis du har et produkt der aktivt søges efter.

Prisen for Pinterest annoncering

Pinterest annoncering er netop lige blevet lanceret i Danmark her i juli 2019 og dette betyder, at du som en af de første annoncører på platformen højest sandsynligt kan få en lang periode med ekstremt gode annonceringspriser, ligesom det var tilfældet med Facebook, Instagram og Snapchat.

Prisen er CPC baseret ligesom Google Ads, hvilket betyder at du betaler en pr. klik på din annonce.

Kontakt os, hvis du skal bruge hjælp til Pinterest annoncering.

Få styr på tracking inden du begynder at annoncere.

Det er vigtigt, at du opsætter tracking til Pinterest, før du begynder at annoncere, så du kan få et indblik i effektiviteten af din annoncering.

Du har som annoncør muligheden for at spore alle relevante hændelser, der sker på dit website, så du kan se hvilke der tilskrives Pinterest. De kan ikke spores med data-drevet attribuering i Facebook attribution endnu.

Hændelserne du bør spore er afhængig af forretningstype og din hjemmesides struktur, men det kan være helt grundlæggende hændelser, såsom besøgende på en specifik landingpage, køb eller leads.

Mål dine resultater

Sammenlign kampagner og se hvordan du sparer penge på opnået rækkevidde.

Hvorfor pinterest tag?

Installer dit Pinterest Tag

  1. Gå til Annoncer
  2. Klik på Konverteringer
  3. Opret Pinterest TagOpret Pinterest Tag
  4. Klik på “Opret Pinterest Tag”
  5. Pinterest Tag ID
  6.  Installer dit Pinterest Tag ID (basiskode) på dit website (Vejledning kan findes ved installation).
  7. Installer herefter hændelseskoder for hver enkelt relevant hændelse på dit website.

Hvad er basiskoden?

Basiskoden er den primære kode, som giver mulighed for at tracke trafikken på dit website. Denne SKAL installeres for at hændelseskoderne fungerer.

Den skal indsættes mellem taggeneogi HTML-koden på alle sider, hvor du ønsker at spore hændelser. Hack: Hvis du eksempelvis anvender WordPress, så kan du installere et plugin, som giver mulighed for at indsætte kode mellem taggeneogpå alle sider ved at indsætte den én gang.

Når du har indsat denne, så kan du efterfølgende indsætte hændelseskode. Med basiskoden kan du spore trafik, som du kan lave re-targeting til, men hvis du vil lave mere specifik re-targeting til folk, som har gennemført bestemte hændelser, så er hændelseskode nødvendigt.

Hverken basiskode eller hændelseskode kan anvendes til at spore trafik med tilbagevendende kraft så sørg for at få alt installeret fra starten.

Hvad er hændelseskode?

Hændelseskode hjælper Pinterest med at forstå hvilken hændelse der sker, når en bruger besøger en bestemt URL eller lignende på dit website. Aller vigtigst hjælper dette dig med at få et indblik i hvor mange, der har gennemført de enkelte hændelser, samt hvor mange du dermed baseret på en specifik hændelse kan målrette mod og lave re-targeting.

Et klassisk eksempel er at målrette mod besøgende, som ikke har gennemført et køb, eller mere endnu mere specifikt; dem som har været i deres indkøbskurv, men ikke har gennemført et køb.

Det minder rigtigt meget om den måde hvorpå man også målretter med andre annonceringsplatforme.

Denne tabel viser de hændelser/events, som du kan målrette mod:

EventPurposeAudience creationConversion reporting
CheckoutTrack people who complete transactions✔✔
AddToCartTrack people who add items to shopping carts✔✔
PageVisitTrack people who view primary pages, such as product pages and article pages✔✔
SignupTrack people who sign up for your product or service✔✔
WatchVideoTrack people who watch videos✔✔
LeadTrack people who show interest in your product or service✔✔
SearchTrack people who perform searches on your website to look for specific products or store locations✔✔
ViewCategoryTrack people who view category pages✔✔
CustomTrack a custom event. Use this event name to track a special event that you want to include in your conversion reporting✔✔
[Partner-defined event]Add any additional event that you’ve defined for the purpose of audience targeting. Unique events aren’t available for conversion reporting. Keep in mind that whitespace will be trimmed from raw event names passed through the tag✔

 

Målretning med Pinterest annoncering

Målretningsmetoderne når du annoncerer på Pinterest minder i høj grad om dem du får serveret i Facebook annoncering. Du har blot lidt færre muligheder, da Pinterest endnu ikke er helt så avanceret.

Tænk rationelt når du vælger kampagnemål:

  • Hvis du ønsker øget brandkendskab, så vælg “Brandkenskab”
  • Hvis du ønsker videovisninger, så målret mod “Videovisninger”, hvor du vil nå ud til dem som er mest tilbøjelige til at se din video.
  • Hvis du ønsker trafik til dit website, så vælg “Trafik”, hvor du vil nå ud til dem som er mest tilbøjelige til at besøge et website under deres besøg på Pinterest.
  • Hvis du vælger appinstallationer, så målretter du mod dem som mest sandsynligt vil installere en app.

Men hvornår skal du så anvende “Konverteringer” som målsætning?

“Det kræver 50 ugentlige konverteringer at anvende konverteringer som kampagnemål”

Konverteringer som målsætning er muligvis den mest effektive målsætning til at skabe salg og leads, da du med denne kan målrette mod en helt specifik hændelse/konvertering i stedet for blot trafik til dit website. Det er dog essentielt at være opmærksom på at det kræver et vis budget, da du skal have 50 hændelser af samme type ugentligt via. “brandkendskab” eller “trafik” for at kunne benytte “konverteringer” som kampagnemål.

Pinterest-kampagnemaal

Pinterest Kampagnebudget

Sådan gør du:

  1. Vælg kampagnemålsætning ud fra en rationel beslutning baseret på dit mål med annonceringen.
  2. Tildel kampagnen et navn
  3. Vælg daglig- eller levetidsforbrugsgrænse
  4. Vælg om annoncen skal indeholde karrusel eller videoformat.

Det kan som ny annoncør være svært at vælge om du skal bruge dagligt budget eller levetidsbudget til dine annoncer.

Dagligt budget: Dagligt budget anvendes helt konkret oftest, hvis du ønsker at skabe et kontinuerligt flow til dine annoncer. De bruger omtrent det samme hver dag. Det anvendes ofte hvis dit produkt/ydelse ikke er sæsonvare og tilbuddet ikke er tidsbegrænset.

Levetidsbudget: Levetidsbudget giver dig mulighed for at angive et bestemt budget for en længere periode. Dette gøres ofte hvis du promoverer en vare eller ydelse, som har et tidsbegrænset tilbud eller er sæsonpræget og du på forhånd kender det budget du ønsker at bruge på annonceringen.

Karrusel- og videoannonce: Annonceformaterne karrusel- og video ligner i høj grad dem vi kender fra Facebook og Instagram. De er nye på Pinterest, hvilket betyder at du højest sandsynligt vil opnå virkeligt gode resultater her i begyndelsen, hvis du anvender dem effektivt. De fungerer stadig som nogle af de bedste annonceformater på Facebook og Instagram, isæt videocontent må siges at være outstanding.

Jeg må sige at jeg fra erfaring med alverdens annoncesystemer ofte oplever at helt nye annonceformater bare fungerer fantastisk fordi at brugerne hurtigt vender sig til de enkelte annoncetyper og det dermed skaber virkeligt godt blikfang, så snart at de ser noget anderledes. Det er dog naturligvis vigtigt at de kombineres med godt content. Især godt visuelt content, nu hvor der er tale om en platform som er fyldt med visuelt content, hvor det er endnu sværere at skille sig ud.

Når du har styr på målsætningen skal du videre til step 2 ud af 3, nemlig annoncesæt.

Annoncesæt

Målgruppe

Pinterest annoncesæt angiver de fleste forudsætninger for hvem dine annoncer skal vises til, altså din målgruppe. Målgruppe mulighederne i Pinterest ligner også allerede rigtig meget dem man kender fra Facebook og Instagram. Der er avancerede muligheder for målgruppesegmentering, som giver dig mulighed for at segmentere meget specifikt og ramme præcist dem du ønsker.

Pinterest maalgruppe

Målgruppen kan baseres på:

  • Køn

Vælg mellem mand, kvinde eller ikke oplyst.

  • Alder

Alderen kan segmenteres i intervaller fra 18-65+ år

  • Placering

Vis dine annoncer til specifikke lande, storbyer eller postnumre.

  • Sprog

Vælg mellem 18 forskellige sprog

  • Enhed

Vis kun annoncer til folk som bruger bestemte enheder.

  • Interesser

Baser målgruppen på interesser, såsom boligindretning, arkitektur, bryllup, børnemode eller andet. Dette giver mulighed for at nå mere specifikt ud til folk som interagerer med emner der er relateret til dit brand.

Pinterest interesser

  • Keywords

Keywords er et effektivt værktøj til at til- og fravælge relevante søgeord. Vælg hvilke søgeord der er relevante for netop din annonce, samt hvilke du eventuelt ønsker helt at ekskludere, hvis de omvendt ikke er relevante.

 

Remarketing

Det kræver at basiskoden til dit Pinterest tag er installeret, hvis du skal kunne lave re-marketing eller re-targeting. Det er som oftest en af de mest effektive målgrupper, da personer som allerede har besøgt dit website og måske endda et bestemt sted på dit website også er dem som er tættest på at konvertere.

Du kan altså bruge denne målretnings metode til at målrette mod:

  • Personer der har besøgt en specifik landingside på dit website
  • Personer der har gennemført en specifik hændelse. Eksempelvis dem som har tilføjet et produkt til kurven, men endnu ikke købt (Kræver at hændelseskode er installeret).

Det er ikke altid at det giver mening at målrette mod dem som har tilføjet til kurv, men ikke købt, selvom disse personer oftest er dem der er mest tilbøjelige til at købe. Det kræver at du har nok personer, som gennemfører denne hændelse.

Du kan skabe ekstremt komplicerede re-targeting flows med denne målretning.

Brugerdefinerede målgrupper

Hvordan laver du en remarketing målgruppe med tidligere besøgende, tilføjer en liste med kunder, finder personer der ligner dine website besøgende baseret på adfærd og lignende?

Gå til sektionen “Annoncer” → “Målgrupper → “Opret målgruppe”

Dette giver dig mulighed for at definere målgrupper baseret på:

  • Besøgende på dit website 

Du kan målrette mod besøgende på dit website baseret på din hjemmesides URL eller hændelser.

  • En liste med kunder, som du uploader.

Du kan tilføje en liste som csv-fil der indeholder kundeoplysninger, som du kan målrette mod. Dette kan eksempelvis være offline nyhedsbrevstilmeldinger. Dermed kan du målrette dine pins mod folk, som tidligere har vist interesse for dit brand. Vær opmærksom på at de skal overholde GDPR-kravene.

  • En engagementsmålgruppe, der interagerede med pins fra dit bekræftede domæne.

Du kan målrette mod folk som eksempelvis har klikket, liket eller kommenteret dine tidligere pins. Det kan også være personer der har set en vis procentdel af din video.

  • En målgruppe med samme adfærd som en, du allerede har (Kopimålgruppe).

Vi kender denne fra Facebooks populære “Kopimålgrupper”. Den giver dig mulighed for at finde en vis procentdel af alle brugere som ligner dine tidligere website besøgende, købere eller lignende.

Du kan også anvende det mere bredt og målrette til de brugere som ligner dem der tidligere har set mest af dine videoer på pinterest.

Hvordan er målretnings mulighederne?

Samlet set minder målretnings mulighederne på Pinterest allerede rigtig meget om de avancerede muligheder vi kender fra Facebook og Instagram. Jeg anbefaler i høj grad at man udnytter muligheden for at lave remarketing med Pinterest. Du vil kunne ramme folk, som tidligere har besøgt eller gennemført en hændelse på dit website, så hvis ikke din målgruppe er på Pinterest, så vil du ikke ramme dem. Det er dog i samme anledning essentielt igen at pointere, at du naturligvis ikke bare kan lave remarketing med hvilket som helst content. Det skal stadig være relevant og gerne visuelt lækkert for at kunne skille sig ud og være blikfangende på Pinterest.

Sådan laver du en Pinterest annonce

Annonce opbygningen på Pinterest er i øjeblikket ret simpel. Du kan vælge mellem 3 forskellige annonceformater, tilføje en titel, en beskrivelse og et destinations link.

Pinterest annonce oprettelse

3 tips til succesfulde Pinterest annoncer

Du har nu helt styr på målgruppen og budgettet, men det hjælper ikke noget at vise annoncer til den helt rigtige målgruppe, hvis du ikke viser dem noget interessant. Når du laver dine annoncer er det vigtigt at du har fokus på følgende:

Indholdet skal være spændende/interessant

Sørg for at dit annonceindhold er yderst relevant for målgruppen. Det hjælper ikke noget at få dem til at klikke, hvis ikke det er relevant for dem. Når det gælder interessant indhold på Pinterest er det yderst essentielt at du har fokus på det visuelle udtryk. Pinterest indeholder så meget blikfangende indhold at det er sværere at skille sig ud end på mange andre annonceringsplatforme.

Let forståeligt og let af videreformidle

Det er vigtigt at din målgruppe kan forstå dit budskab med annoncen og let kan videreformidle det til deres venner og familie.

Skab incitament for konvertering

Du ønsker oftest at folk skal gennemføre en hændelse, når de ser dit indhold. Det kan være at de blot skal forstå et budskab, tilmelde sig et nyhedsbrev eller måske ønsker du endda at få dem til at købe. Vær opmærksom på hvad du kan forvente. Måske er dit produkt dyrt, har en lang købsproces og derfor skal du ikke have fokus på at få dem til at købe efter at have set en enkelt annonce.

Når du ved hvad du kan forvente eller har testet dette, så er det virkelig vigtigt at du skaber stærkt incitament for at de gennemfører den hændelse, som du ønsker.

Forbind Pinterest med Instagram, Youtube og Etsy.

Bruger du dagligt rigtig meget tid på Instagram, Youtube eller Etsy, så grib muligheden for at forbinde din Pinterest virksomhedsprofil med disse.

Dette giver interesserede brugere mulighed for også at følge med på disse kanaler, hvilket naturligvis kan medvirke til salg.

Forbind Pinterest med andre social media platforme

Skal din virksomhed være på Pinterest?

Det er ikke alle virksomheder der nødvendigvis bør overveje Pinterest, da jeres tid kan være mere effektivt brugt på andre platforme. Sæt dig ind i mulighederne og målgruppen, og vurdér på baggrund af dette om det giver mening for for jeres forretning.

Ønsker i hjælp til jeres digitale strategi?

Vi hjælper jer gerne med at vurdere om i bør være på Pinterest eller hvilke andre marketing platforme der vil være interessante.

Kontakt os

Læs flere af vores blogposts og bliv endnu klogere

FÅ HJÆLP TIL AT BOOSTE DIN ONLINE ANNONCERING

NB-Digital-Niklas-Bruun-Wallpaper-1200x1200

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få de bedste tips til Facebook annoncering

Få de bedste tips til DIN Facebook annoncering

Modtag min liste med

108 værdifulde Facebook & Instagram målgrupper

Og modtag fremadrettet vores nyhedsbrev med de bedste tips til din Facebook & Instagram annoncering.