Facebook har i skrivende stund meget fokus på at øge oplevelsen af den tid som folk bruger på platformen. Fokus er denne gang at algoritmen skal kunne rangere kommentarer ud fra den værdi de skaber, så de nyheder og kommentarer, der vises, er dem som er mest relevant for den enkelte bruger. Den 14. juni er en opdatering trådt i kraft, som skal optimere måden hvorpå kommentarer rangeres på offentlige opslag.
Hvordan fungerer rangeringen?
Organiske nyheder som vises i dit nyhedsfeed rangeres efter antallet af redaktørens (Facebookside eller person) antal af followers. Sider eller personer med mange followers vil altså få vist deres opslag i højere grad end personer eller sider med få followers. Dette betyder også at de opslag som rangeres højt ofte får mange kommentarer og kommentarerne vil derfor fremadrettet blive rangeret efter følgende for at skabe en bedre oplevelse:
Integritets signaler: De vil have folk til at se sikre og autentiske kommentarer. Hvis en kommentar overtræder deres fællesskabsnormer, fjerner de den. De tager også hensyn til andre signaler, såsom engagement-bait, for at imødekomme informationernes integritet og forbedre kvaliteten af de kommentarer, folk ser.
Hvad folk fortæller dem, de vil se i kommentarer: De har lavet mange undersøgelser for at forstå de typer kommentarer, folk ønsker at se, så de kan rangere dem højere.
Hvordan folk interagerer med kommentarer: Dette omfatter signaler, herunder om folk kan lide, reagere på eller svarer på en kommentar.
Hvordan “redaktøren” kontrollerer opslaget: Folk kan moderere kommentarerne på deres opslag ved at gemme, slette eller engagere sig med kommentarer. Rangering af kommentarer er som standard aktiveret for sider og personer med mange tilhængere, men det er muligt at slukke for kommentar rangeringen. Personer, der ikke har så mange tilhængere, vil ikke have kommentar rangering aktiveret automatisk, da der normalt er færre kommentarer, men alle har mulighed for at aktivere kommentar rangeringen via. deres indstillinger.
For at forbedre relevansen og kvaliteten af kommentarer yderligere vil Facebook fremadrettet vise offentlige opslag højere rangeret, hvis:
Kommentarerne har interaktioner fra den side eller den person, der oprindeligt har udgivet opslaget eller hvis kommentarer eller reaktioner er fra vennerne af den person, der udgav opslaget.
De vil fortsætte med at tage hensyn til andre signaler, så de ikke fremhæver lavkvalitets kommentarer, selvom de er fra den person eller side, der lavede det oprindelige indlæg eller personens venner.
Hvad er engagement-bait og hvorfor vil Facebook straffe for det?
Facebook engagement-bait kan sammenlignes lidt med termen “click-bait”, som er en form for falsk annoncering, hvor man lokker med en ikke-retvisende attraktiv tekst/overskrift til at klikke på et link.
Facebook engagement-bait kan opdeles i 3 dele:
1.Reaktions-bait
Man manipulerer folk til at reagere på opslaget
2. Følg eller like-bait
Man beder folk om at følge, dele eller like opslaget.
3. Kommentar-baiting
Man manipulerer folk til at skrive et bogstav, tal eller lignende med et givent eksempel i opslaget (oftest brugt til konkurrencer).
Eks. “Kommenter hvilken du vil vinde: 1,2,3 eller 3
Ovenstående er punkter, som jeg selv gør hvad jeg kan, for at undgå hos Padel Specialist, hvor jeg selv er partner, men naturligvis også hos mine andre samarbejdspartnere. Det forekommer ofte meget naturligt at folk benytter ovenstående teknikker, da de helt åbenlyst kan have en meget positiv effekt, hvis Facebook ikke straffer dem.