Kører du for lange Facebook retargeting perioder?
Facebook retargeting er ofte en af de billigste målgrupper, når du ønsker at skabe flere konverteringer med Facebook annoncering. De fleste kører dog med alt for lange Facebook retargeting perioder. Hvor lang retargeting periode kører du?
Det er meget normalt at folk kører retargeting 7, 14 eller 21 dage. Nogle vælger endda uden at analysere købsrejsen, at køre Facebooks maksimale retargeting periode på 180 dage.
B2C: Over 90% køber inden for 2-3 dage
Vi oplever ofte at ca. 90% af kunderne hos webshops B2C har købt produktet inden for en retargeting periode på 2-3 dage efter at de har set produktet første gang på din hjemmeside. Så derfor er det vigtigt at du ikke anvender størstedelen af dit budget efter de 2-3 dage, hvis det også er tilfældet for din forretning, at langt størstedelen af købene sker indenfor 2-3 dage efter at de har set et produkt på din hjemmeside.
Din primære Facebook retargeting periode
Det betyder selvfølgelig ikke at du udelukkende skal have en retargeting periode på 2-3 dage, men hvis dette er din primære retargeting periode, altså der hvor flest personer køber, så skal du måske for den efterfølgende retargeting periode overveje at vise nogle helt andre annoncer med nyt content, som viser endnu gode grunde til at kunden skal købe netop dit produkt. Faktisk kan man opleve at folk kan blive en smule irriterende, hvis du konstant viser dem den samme annonce efter at de har vist interesse for dit produkt/ydelse. Det er derfor også vigtigt at holde øje med hvor ofte du viser hver enkelt annonce til hver enkelt person.
Retargeting målgruppe
Det er naturligvis vigtigt at pointere, at det er meget forskelligt hvor lang en retargeting periode er, og at det i høj grad er afhængigt af både produktpris og hvem du egentlig laver retargeting på. Retargeting perioden er naturligvis normalt kortere, hvis du går efter personer som har været inde at se på dit produkt/ydelse, sammenlignet med personer som blot eksempelvis har set din video annonce.
Kunderejsen kan også være 60 dage eller derover for B2C. Dette gælder som oftest ved store investeringer, hvor beslutningsprocessen helt naturligt er længere. Eksempelvis ved bilkøb eller boliginvesteringer.
B2B: Ofte lange retargetingperioder
B2B kører derimod ofte en for kort retargeting periode, og har faktisk ofte så lang en kunderejse, at det i flere tilfælde ikke kan måles inden for Facebooks retargeting periode, som maks er 180 dage.
Hvordan analyserer man købsrejsen?
Analyse af købsrejsen kan gøres via. Facebook eller Google Analytics. Du kan med fordel anvende Facebooks kohorte-analyse der viser hvor lang tid der går fra at folk først har været inde på din hjemmeside til at de køber dit produkt eller ydelse. For at kunne lave denne kræves det at man har en Facebook Pixel installeret, og har haft det i den periode man ønsker at analysere. I Google analytics kan man anvende time-to-purchase funktionen til at se tiden på den gennemsnitlige købsrejse.