For mange virksomheder er dette nogle af de perioder på året, hvor de kan tjene absolut flest penge. Det er derfor også ekstra væsentligt at du har styr på din annoncering.
I fremtiden vil vi sandsynligvis opleve det samme på Singles day og eventuelle andre handelsdage, som måtte blive populære i Danmark.
Disse vilde handelsdage er noget helt særligt at tage hensyn til i din annoncering.
Vi oplever nemlig ofte at annonceringen på disse dage bliver væsentligt dyrere for mange annoncører, men også billigere for andre. Det skyldes at der på disse dage er hårdere konkurrence, altså efterspørgsel fra os annoncører om annonce pladserne, men der også kan være høje konverteringsrater.
Og det er klart at der er stor efterspørgsel! For der er jo guld at hente for dem, der gør det godt💰
Men uden overblik kan kombinationen af den høje omsætning og vilde tilbud også hurtigt blive en underskudsforretning.
Men hvordan tager man så guldet med hjem?
Det er et komplekst spørgsmål… der er ikke en formel, som kan gøre enhver virksomhed til vinder.
Men der er nogle vigtige ting, som kan hjælpe dig godt på vej.
#1 Forberedelse til Black Friday og andre store handelsperioder
Forberedelse er alfa omega. Du laver ikke en ny annoncekonto på eller lige op til dagen, hvor du forventer at skalere annonceringen hurtigt.
Brug tiden på at skabe stærke re-targeting grupper, så du kan nå ud til store præcise målgrupper på dagen. Hold dig konstant top-of-mind.
Du kan også overveje hvordan du kan skabe værdifulde målgrupper, som du kan bruge udenfor Facebook. Det er vigtigt ikke udelukkende at være afhængig af Facebook. Derfor kan du i tiden op til bruge Facebook Lead ads til at indsamle e-mails og telefonnumre, som du kan bruge til e-mail marketing og SMS kampagner på Black Friday.
Fælles for målgrupperne som du skaber op mod Black Friday er altså at de er yderst varme og dermed kan forventes at være klar til at konvertere på dagen.
#2 På dagen
I tiden hvor annonce priserne er høje betyder det at konkurrencen er øget. Det handler derfor om at være ekstra skarp i både dit visuelle udtryk og selve kommunikationen. Det er vigtigt at dit annonceindhold skiller sig ud fra mængden, så du ikke blot er “én ud af mange”, der ikke bliver set.
3 væsentlige tiltag på Black Friday
- Lav en tidsramme for hvert tilbud og fremhæv den kraftigt
- Fokusér på dine varmeste målgrupper
- Kommunikér med høj frekvens
Anti Black Friday
Der er en stigende popularitet til ikke at lave Black Friday tilbud. Hvis du ikke forventer at køre en kampagne(r) og sælge mere på dagen, skal du overveje at skrue ned for din annoncering på dagen. Der kan dog drages brandingmæssig fordel af situationen med en unik kommunikation.
Vil du have styr på alle de tekniske faldgruber, så læs denne guide med 7 fejl der kan koste dig dyrt på Black Friday.
#3 Den efterfølgende periode
I den efterfølgende periode kan du forvente at have nogle målgrupper som stadig er meget varme. Du bør derfor overveje at holde disse engagerede og måske få dem over på owned media (e-mail, SMS mm.).
Hvordan du præcist skal agere afhænger i høj grad af din forretning. Du kan måske ikke tilbyde lige så gode tilbud den kommende periode, så overvej hvordan du på anden måde konstant kan fodre dem med værdifuldt indhold.