Brugertest -> Sådan laver du den bedste brugertest

En brugertest er en undersøgelse af brugervenligheden, samt brugeroplevelsen på din hjemmeside. Vi arbejder med brugertests for at øge konverteringsprocenten. Selv en mindre forøgelse af denne kan i mange tilfælde være en af de mest betydningsfulde faktorer på sigt.
GIV EN HIGH-FIVE PÅ SOME ELLER DEL MED EN VEN
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

Hvad er en brugertest?

En brugertest er en undersøgelse af brugervenligheden, samt brugeroplevelsen på din hjemmeside.

Brugertest er måske den mest essentielle del af online markedsføring. Hvis brugeren ikke kan forstå hjemmesiden, dens budskab og funktionaliteter, så hjælper det ikke at skabe skabe en masse kvalificeret trafik via. annoncering.

Brugertest er desværre en meget overset del af markedsføringen, som de fleste ikke har fokus på. Der er ofte mange lavthængende frugter, som nemt kan plukkes og øge omsætningen væsentligt sammenlignet med andre aspekter af markedsføringen.

Vi arbejder med brugertests for at øge konverteringsprocenten. Selv en mindre forøgelse af denne kan i mange tilfælde være en af de mest betydningsfulde faktorer på sigt.

Når vi taler brugertest tænker mange på om en “Call to action”-knap eksempelvis skal være grøn eller blå, men det handler som oftest i bund og grund om at se overordnet på hjemmesidens elementer. Hvad fungerer og hvad fungerer ikke?

Det er vigtigt at gå ind til en brugertest med et meget åbent sind. Vi kigger ofte ikke på en enkelt landingsside eller produktside, men simpelthen hele hjemmesidens grundlæggende opbygning og indhold som helhed.

Overordnet set er et af de mest lavthængende frugter brugervenligheden på hjemmesiders mobilversion. Til trods for at størstedelen af alle køb nu om dage foretages via. mobile enheder, er der ekstremt mange hjemmesider, som simpelthen ikke brugertester deres mobilversion.

Brugertest drejer sig i bund og grund om at få nogle personer til at gå ind på ens hjemmeside, hvor man beder dem udføre nogle givne opgaver. Det handler altså om at observere folk som går ind på din hjemmeside og få dem til at foretage forskellige handlinger uden din hjælp. Mange vil i dette tilfælde blive særdeles forbløffede over hvilke udfordringer nye brugere kan have.

 

Sådan laver jeg brugertest

Når jeg laver brugertests opstiller jeg et scenarie for brugeren. Det kunne eksempelvis være følgende scenarie ved brugertest af en cykelforhandler: “Forestil dig at du har mistet din cykel, og derfor skal bestille en ny cykel”.

Jeg beder brugeren gå ind på google og søge efter en ny cykel, samt vælge den/de søgeresultater som brugeren finder mest interessante. Brugeren skal således nå frem til betaling på disse websites, så han/hun får en gennemgående oplevelse af dem. Blandt de valgte webshops er sandsynligvis ikke den som jeg ønsker at brugerteste, men nu har brugeren fået en oplevelse af andre hjemmesider før vi tager skridtet videre til den egentlige webshop, som jeg ønsker at brugerteste.

Dette giver nu bedre forudsætninger for at brugeren er opmærksom på eventuelle fordele/ulemper ved vores egentlige hjemmeside, som vi ønsker at brugerteste.

Nu giver jeg så brugeren en mere konkret opgave, som kunne lyde: “Du har et budget på 6.000,- til at købe en racercykel, 2 cykelygter, 1 cykellås og en cykelhjelm.”

Det er nemlig vigtigt at brugeren kommer ind på forskellige undersider og gennemgår hele flowet, således at han/hun ikke går glip af noget. Hvis muligt, er det rigtig godt at lade brugeren gå hele vejen til betaling og eventuelt også udføre denne, hvis du har mulighed for efterfølgende at annullere den eller på forhånd at udlevere et test-betalingskort.

 

Hvor mange brugertests skal vi lave, og hvor ofte skal vi gøre det?

Jeg vil anbefale at man laver 3-6 brugertests og løbende optimerer på de muligheder som undervejs bliver tydeliggjorte. Herefter vil det naturligvis være oplagt at køre endnu 3-6 brugertests for at se om der er dukket nye optimeringspotentialer op efter første gennemgang. Er der igen en del optimeringsmuligheder, så vil det naturligvis være oplagt at køre endnu flere brugertests efterfølgende. Pointen er blot at hvis man har 20 brugere, som man kan anvende til tests, så vil jeg begynde med 3-6 brugertests og herefter lave 3-6 mere for at se effekten af de ændringer som man implementerer. Dette vil jeg måske gøre kvartalsvist fremfor at anvende alle 20 på én gang, da de oftest blot vil finde mange af de samme fejl/mangler.

 

Moderator og observatør

I det helt optimale scenarie af en brugertest indgår der 3 personer. Der indgår en bruger, en moderator og en observatør. Moderatoren er en person som guider eller leder opgaven, som brugeren skal fuldføre på hjemmesiden. Samtidig har man en observatør som observerer og noterer alle fordele/ulemper, som fremstår under brugertesten. Observatøren kan med fordel sidde i et andet rum og følge med via. skærmdeling og webcam, hvis dette er muligt – derved undgår man at få brugeren til at føle mindst muligt pres, da en synlig observatør, som konstant noterer kan påvirke brugeren til at agere anderledes.

Det er dog særdeles vigtigt at pointere at det i de fleste tilfælde ikke er nødvendigt at have både en moderator og en observatør. Oftest kan én person klare begge disse roller.

 

Jeg har ingen brugertest personer, som kan teste min hjemmeside. Hvilke alternativer er der?

Jeg foretrækker altid at gennemføre brugertests som beskrevet ovenstående, hvor du sidder sammen med brugeren og observerer dens adfærd.

Det er dog muligt at bestille brugertests på eksempelvis https://www.usertesting.com/ eller http://eyereply.com som begge er services, hvor deres brugere brugertester ens hjemmeside. Oftest fungerer det sådan at du skriver til dem hvilken hjemmeside der skal testes, samt hvilken opgave der skal udføres på hjemmesiden. Du modtager således en video, hvor brugerne gennemgår denne opgave på din hjemmesiden, men problemet er at du ikke får den samme feedback.

 

Professionel bruger tracking

Hvis du vil lave en meget professionel brugertest, så er det muligt at få iTracking udstyr/software, såsom svenske Tobii (https://www.tobii.com/), som giver mulighed for at du kan gennemføre disse brugertests uden at sidde ved siden af. Det giver normalt en kortere og endnu mere præcis brugertest, når brugeren sidder alene og blot bruger sin intuitive og uforstyrrede adfærd uden at kunne stille spørgsmål. Man kan således herefter tage en uddybende snak med brugeren, hvor man går i dybden med de ting, som man oplever at brugeren tydeligvis oplever problemer med, og dermed får forklaret hvad dette skyldes.

Læs flere af mine blogposts og bliv endnu klogere
Skal jeg hjælpe dig med din annoncering på sociale medier?
Niklas-kontakt-mig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få de bedste tips til Facebook annoncering

Få de bedste tips til DIN Facebook annoncering

Modtag min liste med

108 værdifulde Facebook & Instagram målgrupper

Og modtag fremadrettet mit nyhedsbrev med de bedste tips til din Facebook & Instagram annoncering.