Mange virksomheder kunne få væsenligt mere ud af deres Black Friday på Facebook og Instagram.
Og nogle går det endda helt galt for…
Forestil dig at risikere en lukket Facebook-konto på årets mest sælgende dage.
Det er forfærdeligt, men sker desværre efterhånden for en hel del virksomheder og du kan være i risikogruppen i år.
Hvorfor?
Fordi Facebook’s algoritme og annoncepolitik er blevet meget mere kontant.
Vidste du eksempelvis at mange fik afvist annoncer og lukket annoncekonti tidligere på året fordi det pludselig var blevet imod retningslinjerne at bruge ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ i sin annoncering?
Jeg vil i denne guide hjælpe dig med at komme profitabelt igennem Black Friday og forberede dig på undgå gængse fejl.
Guiden er til både begyndere og meget erfarne annoncører på Facebook.
Første tip: Sørg nu for at du ikke kun benytter Facebook annoncering. Spred altid dit budget og dermed også risiko ud på flere marketingkanaler.
1. Undgå at spilde dine penge
1. Sørg for at holde et tæt overblik over din annonce-performance, når du øger spend væsentligt. Alt for mange hæver spend hovedløst på Black Friday og risikerer ikke at tjene penge… Jeg kan anbefale at bruge Profitmetrics som er et værktøj til at måle om du rent faktisk tjener penge.
2. Opsæt regler/automatiseringer på Facebook eller via. tredjepartsværktøj såsom Revealbot. Reglerne kan hjælpe dig med at skalere profitable annoncer og nedjustere eller helt slukke annoncer, der performer dårligt.
1. Brug ikke regler/automatiseringer første gang på Black Friday. Hvis ikke du har brugt dem før er det bedre at justere kampagnerne manuelt.
2. Undgå at få blokeret din betalingsmetode
1. Sørg for at have et back-up betalingskort, som du kan bruge hvis dit primære kort fejler.
2. Sæt en faktureringsgrænse der passer til dit forventede budget. Hvis der bliver gennemført for mange små transaktioner risikerer du at dit kort bliver spærret grundet uventet forbrugsadfærd. Snak eventuelt med banken om hvorvidt de kan forberede kontoen på højere forbrug.
3. Eksporter dine Facebook-kampagner, så du kan uploade dem til en ny annoncekonto, hvis uheldet skulle være ude.
3. Skaler ikke dit budget for hurtigt
1. Brug ikke en ny annoncekonto, da den vil være meget begrænset i skaleringen af dit budget.
1. Brug en annoncekonto som tidligere har fået godkendt massere af annoncer.
2. Få hævet din annoncekontos forbrugsgrænse forud for Black Friday (via din Facebook kontaktperson eller Facebook’s online chat)
4. Undgå manglende annonceindhold
1. Test annoncer i god tid, så du ikke blot “gætter” dig til god performance på Black Friday. Kend dine indholdsmæssige fordele og effektive USP’er. Gør flere annoncebilleder og videoer klar, hvis dine primære annoncer performer dårligere end forventet.
2. Dublér identiske annoncer. Det lyder tosset, men 2 identiske annoncer performer bare ikke ens, så nogle gange vil dine favoritter performe dårligt i første omgang og klare sig meget bedre efter at de blot er blevet duplikeret.
3. Jeg anbefaler ofte at køre interaktions-kampagner ved siden af dine konverterings-kampagner for at tiltrække social proof.
4. Hvis tiden til at teste indhold er knap vil jeg anbefale at bruge dynamisk annonceindhold og lade Facebook hjælpe dig med at optimere indholdet. Hvis ikke dette er tilfældet tester jeg altid annonceindhold i separerede annoncer.
6. Overtrædelse af Facebooks annoncepolitik
1. Sørg for at få godkendt dine annoncer i god tid. Hvis ikke du allerede ved det, så kan du få dine annoncer godkendt mens de er deaktiveret. Dermed kan du aktiverer dem lige så snart du ønsker dem aktive. Dette skyldes ikke kun faren for afviste annoncer, men også at der i nogle perioder kan være lange gennemgangstider, så din annonce måske først er gennemgået 24-48 timer efter du egentlig ville have aktiveret den. Det går altså ikke på Black Friday!
2. Generelt er det essentielt at du er opmærksom på Facebooks annoncepolitik og sørger for at din annonce overholder politikken. Vær opmærksom på at politikken ikke kun gælder selve annonce indholdet, men også din landingsside.
7. Problemer med at skalere budget
1. Brug ikke livstidsbudget på Black Friday, hvis du ønsker at skalere hurtigt.
2. Brug ikke Facebooks anbefalede målpris, hvis du ønsker at skalere hurtigt. hvis du brugere målpris, så sørg for at sætte den højere end anbefalet, hvis du vil skalere hurtigt.
1. Hvis du har planer om at skalere dit budget væsentligt på Black Friday, så sørg for at du kender din skalerings strategi inden dagen.
Sørg for at din forberedte skalerings strategi ikke blot er at hæve budgettet på eksisterende kampagner og annoncesæt. Du risikere at dit setup ikke er gearet til det og du dermed vil tabe penge på det ligesom mange andre.
2. Hvis du har svært ved at bruge dit budget, kan du overveje at bruge “Hurtig levering” sammen med et manuelt bud. Men vær opmærksom på at denne taknik er væsentlig mere avanceret og vær forsigtig med at bruge den.
8. Risiker ikke ueffektiv rækkevidde
1. Tjek din leverings indsigt løbende og sørg for at der ikke er overlap på over 30%.
2. Tjek din annoncerelevans og sørg for at denne performer godt. Selvom jeg ALDRIG optimerer til dette, er det et nyttigt mål, hvad der forårsager dine høje CPM’er (dvs. auktion, konkurrenter eller dine egne annoncer). En meget lav relevansscore kan antyde, at dine annoncer bliver dårligt modtaget, nogle gange fordi de virkelig er dårlige, nogle gange fordi du har maksimeret vores frekvens. Find ud af det, og i de fleste tilfælde betyder en lav relevans score, stoppet rækkevidde, høj frekvens og fald i ydelsen, at annoncesættet er længe på grund af en kreativ opdatering
3. Overvej at duplikere annoncesæt og annoncer for at imødegå en stoppet ydeevne, da det kan være, at annoncesættets score på auktionen er for lav til at få gode resultater. Nulstilling af dette kan hjælpe
4. Hold øje med kundernes feedback. Hvis denne kommer under 2 vil du miste rækkevidde og risikere at få lukket din annoncekonto. Du kan tjekke feedback her: https://www.facebook.com/ads/customer_feedback?hc_location=ufi
7. Uforberedt på det uventede
1. Hvis du har forberedt en sekundær annoncekonto, så sørg for at din Facebook pixel er delt til denne. Risikerer du at få lukket din Business Manager, så kan det også være smart at have en back-up Business Manager. Dette er dog kun en forberedelse jeg vil anbefale de helt store spillere.
2. Vær opmærksom på lagerstatus. Gode kampagner sælger nogle gange specifikke kampagner og jeg har nogle gange oplevet at dårlig performance skyldes jeg havde overset, at det eller de promoverede produkter pludselig var blevet udsolgt.
3. Sørg for at dit website er gearet til den stigende trafik. Vi oplever desværre for ofte website servere, som ikke kan klare den store belastning i disse tider…
4. Sørg for at din kundeservice afdeling kan klare den forventede større efterspørgsel på kundeservice.